Σάββατο 18 Μαρτίου 2017

ΠΑΛΙΑ ΦΩΤΟΓΡΑΦΙΑ ~ ΓΥΜΝΑΣΤΙΚΕΣ ΕΠΙΔΕΙΞΕΙΣ


ΣΤΗΝ ΑΥΛΗ ΤΟΥ ΔΗΜΟΤΙΚΟΥ ΣΧΟΛΕΙΟΥ ΠΑΛΑΙΟΧΩΡΙΟΥ ΛΕΣΒΟΥ

     Μια παλιά φωτογραφία από τη δεκαετία του πενήντα μας έδειξε το καλοκαίρι του 2016 στο Παλαιοχώρι η Μυρτούλα Σκυβαλάκη-Τσιμναδή. Είναι ένα πολυπρόσωπο πορτραίτο Παλιοχωριανών, μάλλον στις γυμναστικές επιδείξεις που γίνονταν κάθε χρόνο στο τέλος του σχολικού έτους. Σε ημικύκλιο, καθιστές και όρθιες μορφές ανθρώπων όλων των ηλικιών, παππούδες και γιαγιάδες και γονείς με παιδιά προσχολικής ηλικίας στην αγκαλιά. Πίσω αριστερά ο ασπρομάλλης δάσκαλος Θεόφιλος Κανελής. Ξεχωριστή μέρα χαράς για το Παλαιοχώρι, γι’ αυτό η απλόχωρη αυλή κι η σκάλα του σχολειού μας είναι γεμάτες. Το βλέμμα τους είναι στραμμένο στο κέντρο της αυλής, όπου διαγωνίζονται τα σχολιαρούδια σε ασκήσεις και διασκεδαστικά παιχνίδια. Τρεις γενιές, οι δυο έχουν φύγει για πάντα…
     Στην πίσω όψη η σφραγίδα με το όνομα του φωτογράφου Γιάννη Γκάγκαλη, του φωτογραφείου του "ΦΩΤΟ - ΑΣΤΡΑΠΗ", με έδρα το Πλωμάρι. Μακάρι να υπήρχε κι η χρονολογία. Παρατηρήστε όμως την ηλικία των παιδιών — κάποιοι θ’ αναγνωρίσετε και τον εαυτό σας — και υπολογίσετε το χρόνο που πέρασε από τότε. Οι φωτογραφίες σπάνιες τα χρόνια εκείνα, γι’ αυτό κι είναι πολύτιμα ενθύμια από το παρελθόν του χωριού μας. Βαθιά ήταν η συγκίνησή μου, όταν διέκρινα τις αγαπημένες μορφές των γονιών μου κοντά σε γειτόνισσες και φίλους.    
     Παρακαλούμε παρατηρήσετε τα πρόσωπα και στείλτε μας τα ονόματά τους, να τα γράψουμε κάτω από τη φωτογραφία τους.         


Γράψτε μας ποιοι εικονίζονται στη φωτογραφία…

Από αριστερά προς δεξιά:
  
1. Κουτλής Γρηγόριος του ………, 2. Γυναίκα (;) καθιστή και παιδί (;) 3. Κανελή-Κουτλή Άννα του Θεόφιλου, με το γιο της ……… Γρ. Κουτλή, 4. 


Στην πίσω όψη της φωτογραφίας η σφραγίδα:
ΦΩΤΟ - ΑΣΤΡΑΠΗ  ~  ΙΩΑΝΝΟΥ ΓΚΑΓΚΑΛΗ  ~  ΠΛΩΜΑΡΙΟΝ

Ευχαριστώ τη Μυρτούλα Σκυβαλάκη-Τσιμναδή και προκαταβολικά όσους θελήσουν να στείλουν τα ονόματα των προσώπων που είναι στη φωτογραφία.  
Μυρσίνη Βουνάτσου

Δευτέρα 13 Μαρτίου 2017

ΤΑΡΑΜΟΣΑΛΑΤΑ ΑΝΑΣΤΑΣΙΑΣ

Ορεκτική Ταραμοσαλάτα της Αναστασίας

 

Υλικά:

- 100 γραμμάρια ταραμάς

- 2 βραστές πατάτες αλεσμένες (2 φλυτζάνια περ.)

- 1 φλυτζάνι τσαγιού μπαγιάτικο ψωμί στυμμένο

- 2,5 φλυτζάνια ελαιόλαδο

- 1 ξερό κρεμμύδι

- 5 φρέσκα κρεμμυδάκια (μόνο τα άσπρα κεφάλια)

- 4 λεμόνια χυμό (1 φλυτζάνι)

 

Για τη διακόσμηση:

- ελιές χωρίς κουκούτσια, μαϊντανό, άνηθο, κόκκινη πιπεριά, διάφορα λαχανικά τουρσί, ντομάτα, αγγούρι κ.ά.

 

Παρασκευή:

 

Α. Προετοιμασία υλικών:

 

α. Βράζουμε τις πατάτες και τις αλέθουμε.

β. Παίρνουμε μπαγιάτικο ψωμί, που το έχουμε αφήσει εκτός ψυγείου μια μέρα για να ξεραθεί, αφαιρούμε την κόρα, το μουσκεύουμε και το στύβουμε καλά.

γ. Καθαρίζουμε το ξερό κρεμμύδι και τα κρεμμυδάκια.

δ. Κόβουμε σε κομματάκια τα υλικά που θα χρησιμοποιήσουμε για τη διακόσμηση, τα βάζουμε σε ένα πιάτο και τα σκεπάζουμε.

ε. Στύβουμε τα λεμόνια και τοποθετούμε όλα τα υλικά με τη σειρά που θα τα χρησιμοποιήσουμε.

 

Β. Παρασκευή ταραμοσαλάτας:

 

Σε ένα μπλέντερ βάζουμε πρώτα λίγο λαδάκι, έπειτα αλέθουμε το κρεμμύδι και το άσπρο κεφάλι από τα φρέσκα κρεμμυδάκια. Ρίχνουμε μετά τον ταραμά και εναλλάξ λίγο-λίγο ελαιόλαδο και χυμό λεμονιού και τα χτυπάμε καλά. Προσθέτουμε την αλεσμένη πατάτα και το βρεγμένο και στυμμένο ψωμί κι ανακατεύουμε, ρίχνοντας εναλλάξ λάδι και χυμό λεμονιού, μέχρι να ομογενοποιηθούν τα υλικά και να γίνει η ταραμοσαλάτα λεία σαν κρέμα. Τη δοκιμάζουμε κατά διαστήματα, για να κανονίσουμε πόσο αλμυρή και ξινή τη θέλουμε.     

 

Γ. Διακόσμηση ταραμοσαλάτας:

 

Αφού βάλουμε την ταραμοσαλάτα σε μπολ, τη διακοσμούμε με διάφορα σχέδια που κάνουμε με ελιές, μαϊντανό, άνηθο, κόκκινη πιπεριά, διάφορα λαχανικά τουρσί, ντομάτα, αγγούρι και άλλα.

                                 

Καλή Επιτυχία και Καλοφάγωτη!

Αναστασία Κοτσιαφίτου

ΚΥΡΙΑΖΗΣ ΑΡΙΣΤΕΙΔΗΣ ~ ΚΑΛΛΟΝΙΑΤΙΚΟΣ ΟΙΝΟΣ 1858

Αναδημοσίευση από την εφημερίδα «ΕΜΠΡΟΣ» Μυτιλήνης

Αριστείδης Κυριαζής

* Εστάλη για αναδημοσίευση από τον ίδιο το συγγραφέα.

Πέμπτη 9 Μαρτίου 2017

ΗΜΕΡΑ ΤΗΣ ΓΥΝΑΙΚΑΣ 2017 ~ ΠΑΣΠΑΛΑΔΕΣ κ. ΕΥΡΥΔΙΚΗΣ


8 Μαρτίου: Ημέρα της Γυναίκας

Τιμή στην Ελληνίδα Νοικοκυρά και Μάνα

Αγάπη και Φροντίδες, Λαχτάρες και Υπομονή, Υπευθυνότητα και Αγωνιστικότητα, Καρτερία και Σύνεση, Εργατικότητα και Φιλότιμο, Ανιδιοτέλεια και Αυτοθυσία, Ευσέβεια και Σεμνότητα, Καλοσύνη και Φιλαλληλία, Φιλομάθεια και Ευστροφία, Δημιουργικότητα και Καλαισθησία, Αρχοντιά και Αξιοπρέπεια, Ομορφιά Ψυχής και Ποίηση, όλα στον υπερθετικό βαθμό τα χαρακτηριστικά της παλιάς Ελληνίδας, ελπίζουμε και της σύγχρονης.

Ας φέρουμε στο νου μας τη μάνα μας κι ας αναρωτηθούμε ποια από τα στοιχεία του χαρακτήρα μας και πόσα κύτταρα της ζωής μας είναι δικά της δημιουργήματα. Ας αποτιμήσουμε την αξία της κι ας φιλήσουμε νοερά με ευγνωμοσύνη τα χέρια της. Πολίτες και Πολιτεία πρέπει να δείξουμε έμπρακτα το σεβασμό και την αναγνώριση του έργου της Ελληνίδας. 

Σήμερα έχουν νομοθετηθεί δεκάδες διατάξεις που στοχεύουν στην αποκατάσταση των ανισοτήτων του παρελθόντος, στην απαλλαγή από τις προκαταλήψεις και την αλλαγή νοοτροπίας, στην επικράτηση της ειρήνης στο σπίτι, στους χώρους εργασίας, στην κοινωνία. Ωστόσο, για να εξαλειφθούν τα θλιβερά φαινόμενα της βίας, της διάκρισης και της αυθαιρεσίας, που διαρκώς ανακυκλώνονται ύπουλα μεταλλαγμένα, στο σπίτι και στο κοινωνικό περιβάλλον, δεν αρκεί μόνο ένα δίκαιο νομοθετικό πλαίσιο, αλλά είναι ανάγκη να καθιερωθεί και να γίνει αποδεκτή απ’ όλους μία Αγωγή Ισότητας για άνδρες και γυναίκες…

Με έναν παράξενο τρόπο, μια παραδοσιακή συνταγή κι ένα απόσπασμα από τη λογοτεχνία, διαλέξαμε εφέτος να τιμήσουμε την Ελληνίδα την Ημέρα της Γυναίκας, πιστεύοντας πως η γνήσια Παράδοση δεν έρχεται σε αντίθεση με την Ισότητα των φύλων και τη Δικαιοσύνη, αρκεί βέβαια οι ίδιοι να μην επιλέγουμε την Ανισότητα και την Αδικία.


  
Νίκου Καζαντζάκη «Αναφορά στον Γκρέκο»
Κεφ. Γ΄. «Μάνα»

    «…Η γυναίκα του είχε πεθάνει κι αυτή από χρόνια, και κάθε που έρχουνταν ο παππούς μου στο σπίτι έφερνε την αθιβολή της και τα μάτια του βούρκωναν. Την αγαπούσε περισσότερο κι από τα χωράφια του, περισσότερο κι από τη φοράδα του, και τη σέβουνταν. Φτωχός ήταν όταν παντρεύτηκε, μα υπομονεύονταν: “Πράμα δεν είναι η φτώχεια κι η γύμνια, φτάνει να ’χεις καλή γυναίκα”, έλεγε. 

     Παλιά συνήθεια ήταν τότε στα χωριά της Κρήτης, όταν γύριζε το δειλινό ο άντρας από τα χωράφια, να του ’χει η γυναίκα ετοιμάσει χλιαρό νερό, να σκύβει και να του πλένει τα πόδια. Ένα δειλινό γύρισε ο παππούς μου κατακουρασμένος από τη δουλειά, κάθισε στην αυλή, κι ήρθε η γυναίκα του με μια λεκάνη χλιαρό νερό, γονάτισε μπροστά του κι άπλωσε να του πλύνει τα σκονισμένα πόδια. Ο παππούς μου την κοίταξε με συμπόνια, είδε τα χέρια της που τα ’χε φάει η καθημερινή λάτρα του σπιτιού, είδε τα μαλλιά της που είχαν αρχίσει κι άσπριζαν, “γέρασε πια η κακομοίρα”, συλλογίστηκε, “άσπρισαν τα μαλλιά της στα χέρια μου”, τη λυπήθηκε. Σήκωσε το πόδι, έδωκε μια στη λεκάνη το νερό και την αναποδογύρισε. “Από σήμερα και πέρα, γυναίκα, είπε, δε θα μου πλένεις τα πόδιαδεν είσαι, μαθές, δούλα μου, γυναίκα μου είσαι και κυρά μου”.
     ― “Ο Θεός να συχωρέσει την ψυχή της”, τον άκουσα να λέει μια μέρα∙ποτέ δε μου χάλασε χατίρι”…»  

(Από το μυθιστόρημα του Νίκου Καζαντζάκη «Αναφορά στον Γκρέκο», κεφ. Γ΄ «Μάνα», σελ. 37, εκδόσεις Ελένης Ν. Καζαντζάκη, Αθήνα 1982)

*Καζαντζάκης Νίκος: Γεννήθηκε στο Ηράκλειο Κρήτης 18 Φεβρουαρίου 1883 και πέθανε στο Φράιμπουργκ Γερμανίας στις 26 Οκτωβρίου 1957.

t¸¸t

Πασπαλάδες
Παραδοσιακή συνταγή Λέσβου από την κ. Ευρυδίκη

Υλικά:

• 1,5 ποτήρι πετιμέζι
• ½  ποτήρι ζάχαρη
• 1-2 ποτήρια ελαιόλαδο
• ½  ποτήρι χυμό πορτοκαλιού
• 1 ποτηράκι του λικέρ κονιάκ
• 1 κουταλάκι γλυκού κανέλα
• 1 κουταλάκι γλυκού σόδα
• λίγο νερό
• ½ ποτήρι καρύδια κοπανισμένα (προαιρετικά)
• αλεύρι όσο πάρει
• ταψί λαδωμένο
• ½ ποτήρι πετιμέζι για επάλειψη
• ζάχαρη άχνη για πασπάλισμα

Παρασκευή:

1. Συγκεντρώνουμε όλα τα υλικά στο τραπέζι και τα τοποθετούμε με τη σειρά που θα τα χρησιμοποιήσουμε.

2. Σε μία μεγάλη λεκάνη βάζουμε το πετιμέζι, τη ζάχαρη, το ελαιόλαδο, το χυμό πορτοκαλιού, το κονιάκ, την κανέλα κι ανακατεύουμε με το χέρι, μέχρι να λιώσει η ζάχαρη. Μετά διαλύουμε τη σόδα σε λίγο νερό, τη ρίχνουμε στο μείγμα και συνεχίζουμε το ανακάτεμα, μέχρι να γίνει το μείγμα ομοιογενές. Αν θέλουμε, προσθέτουμε μισό ποτήρι καρύδια κοπανισμένα. Τέλος, ρίχνουμε αλεύρι, όσο χρειάζεται για να γίνει μια ζύμη ρευστή όπως του κέικ.      

3. Αδειάζουμε το μείγμα σε λαδωμένο ταψί και ψήνουμε σε μέτριο προθερμασμένο φούρνο, στους 180 βαθμούς Κελσίου, μία ώρα περίπου, προσέχοντας να μην καεί.

4. Βγάζουμε από το φούρνο το γλύκισμα, το κόβουμε σε ρομβοειδή κομμάτια, το αλείφουμε από πάνω με πετιμέζι και το αφήνουμε να κρυώσει και να απορροφήσει το πετιμέζι. Τέλος, το πασπαλίζουμε με ζάχαρη άχνη και τοποθετούμε τους πασπαλάδες σε πιατέλα.

5. Οι πασπαλάδες διατηρούνται εκτός ψυγείου για πολύ καιρό. Σ’ αυτή την περίπτωση βέβαια, πρέπει να τους βάλουμε σε γυάλινο ή πλαστικό δοχείο με καπάκι, για να διατηρηθούν μαλακοί.   
Καλή Επιτυχία! 

t¸¸t

     Την παραδοσιακή αυτή συνταγή της δυτικής Λέσβου μας υπαγόρευσε τηλεφωνικά η κυρία Ευρυδίκη, που κατάγεται από τη Βατούσα, αλλά τα περισσότερα χρόνια της ζωής της τα έχει περάσει στην Αθήνα, μαζί με το σύντροφό της και τα τρία παιδιά τους. Ποτέ όμως δεν ξέχασε το μικρό χωριό της στη Λέσβο, τη βατουσιώτικη γλώσσα, τις συνήθειες και τις συνταγές του τόπου της. Σήμερα έχει χάσει το σύντροφό της και κατοικεί μόνη, έχοντας σαν παρηγοριά τα θρησκευτικά βιβλία που πολύ της αρέσει να διαβάζει, το ραδιοφωνικό σταθμό της Εκκλησίας της Ελλάδας, τα λουλούδια του κήπου της και τις επισκέψεις των παιδιών της.
     Παρ’ ότι δεν μπόρεσε να τελειώσει το Δημοτικό λόγω της γερμανικής κατοχής και της πείνας, χαίρεσαι να την ακούς να μιλά για το χωριό της, για θρησκευτικά και κοινωνικά θέματα. Τη διακρίνει η ευσέβεια κι η καλοσύνη, η καρτερικότητα και η πείρα της παλιάς Ελληνίδας. Μερικές φορές, παρακινημένη από τον ιερέα, γράφει τις σκέψεις της ή θυμάται τραγούδια της Λέσβου ή συνθέτει δικά της ποιήματα, όπως το παρακάτω:

Έλα, Χριστέ και Παναγιά, και κάθισε κοντά μου,
βοήθα την υγεία μου, βοήθα την καρδιά μου,
βοήθα και τα άκρα μου, να κάνω τη δουλειά μου.
Βοήθα τα τρία αντρόγυνα, να ’ναι αγαπημένα,
και τα πέντε εγγόνια μου, να ζούνε ευτυχισμένα.

Με αγάπη σε όλους σας,
η μητέρα σας.
  
     Τελειώνοντας την υπαγόρευση της συνταγής, θυμήθηκε ένα σατιρικό δίστιχο τραγουδάκι που συνήθιζαν να λένε τα παιδιά στη Βατούσα μετά τα κάλαντα της Πρωτοχρονιάς:      
«Εις έτη πολλά,
κι ένα μεγάλο πασπαλά»

     Την ευχαριστούμε για τη συνταγή κι ευχόμαστε να έχει υγεία και το ανεξάντλητο κουράγιο που τη διακρίνει πάντα. Άλλωστε η ίδια μας το είπε στον επίλογο της συνομιλίας μας με ένα δίστιχο τραγούδι της Λέσβου, όπως συνηθίζουν ακόμα οι παλιοί Λέσβιοι:    

Θε μου, για δος μου υπομονή στα νέα βάσανά μου,
γιατί πολύ μεγάλωσαν και καίγεται η καρδιά μου.
 
     Θεέ μου, για δίνε υπομονή στους ανθρώπους, ν’ αντέχουν τα παλαιά και νέα βάσανά τους…


ΣΗΜΕΙΩΣΕΙΣ:

Ετυμολογία λέξης "πασπαλάς":
πασπαλάς (εκ του πασπαλίζω) = γλύκισμα, του οποίου τα υλικά είναι αλεύρι, λάδι και πετιμέζι ή ζάχαρη, χαλβάς. Μεταφορικά κάτι που μοιάζει με πασπαλά (Βλέπε: Λαογραφική εργασία φοιτήτριας Πηνελόπης Ψάνη στην Ψηφιακή Βιβλιοθήκη «Πέργαμος» Πανεπιστημίου Αθηνών, α/α 564, 1968, σελ. 332, http://pergamos.lib.uoa.gr/dl/read?pid=uoadl%3A4825&childId=331&hint=0.90).

πασπαλάς (ο) = 1) κρέας χοιρινό βρασμένο με κρεμμύδια. 2) είδος γλυκίσματος από αλεύρι, αμύγδαλα, μέλι. 3) περιοχή λιόφυτη Αγιάσου, απέναντι απ’ τις Λάμπες. [Ίσως απ’ το παιπάλη > πασπάλη = λεπτή σκόνη αλευριού / ουσία τριμμένη, λεπτή σκόνη από οποιοδήποτε υλικό -  ρ. παιπάλλω > πασπαλίζω (με τροπή του ι σε σ)]. (Βλέπε: Δημήτρη Παπάνη και Γιάννη Δ. Παπάνη «Λεξικό της Αγιασώτικης Διαλέκτου», Μυτιλήνη 2002, σελ. 356).

• Μια όμορφη εκτενή ετυμολογική ανάλυση της λέξης κάνει ο Τάσος Μακρής στο βιβλίο του «Τα παραμύθια των λέξεων» (έκδοση Συλλόγου Πολιχνιατών Αθήνας, Μυτιλήνη 2007, σελ. 176-177):
«Ο χαλβάς κι ο πασπαλάς
     Μια οικογένεια λέξεων, που είναι μεν γνωστές στα λεξικά, αναγκάζομαι όμως να τις φέρω στο προσκήνιο γιατί δίνουν την εντύπωση πως είναι τούρκικες, ενώ τα πράγματα είναι διαφορετικά. Το ρήμα πάσσω, που σημαίνει σκορπίζω, σκονίζω, είναι το κλειδί.
     Ο μπασμός είναι μια διαδικασία του ψαρέματος, κατά την οποία σκορπίζονται στη θάλασσα διάφορες ουσίες με μυρουδιά, για να μαζευτούν τα ψάρια. Η σωστή λέξη είναι πασμός και παίρνει τη σημασία της διασποράς από το πάσσω.
     Η πασπάλ’ είναι κάθε τι που είναι κονιορτοποιημένο και σ’ εμάς η σκόνη αυτή έχει τη σημασία της ανάμειξης πολλών υλικών. «Πασπάλ’» π.χ. λεγόταν ένα είδος αλεύρι-τροφή για τους χοίρους. Το ρήμα πάλι πασπαλίζω έχει τη σημασία του σκονίζω. Και το πασπατεύγου όμως απ’ εκεί γίνεται. Ήταν στην αρχή πασπαλεύω και έγινε πασπατεύγου.
     Όλ’ αυτά καλά, αλλά ο πασπαλάς κανείς δεν θα πίστευε πως είναι ελληνική λέξη. Η τούρκικη λέξη είναι χαλβάς κι έχει πολύ γούστο που όλη η Ελλάδα λέει το γλύκισμα με την τούρκικη ονομασία του κι εμείς, που δήθεν έχουμε άλλες τούρκικες λέξεις, τη λέμε με την ελληνική, ή έστω την πολιχνιάτικη, που γίνεται όμως από το ρήμα «πάσσω». Με αλεύρι γίνεται το γλύκισμα. Σκονίζεται το αλεύρι μέσα σε λάδι καυτό και σοροπιάζεται κατόπιν.»

πασπαλάς (στη Μάνη) = πρόχειρο και γρήγορο φαγητό που φτιάχνουν οι Μανιάτισσες στο τηγάνι, ρίχνοντας αλεύρι σε καυτό λάδι, ένα είδος τηγανόπιτας.

ο Πασπαλάς/η Πασπαλά: κύριο όνομα, επώνυμο που απαντάται σε πολλά μέρη της Ελλάδας.

ο Πασπαλάς – οι Πασπαλάδες > οι Πασπαλάδις /θηλυκό η Πασπαλάδαινα > Πασπαλάδινα – οι Πασπαλάδαινες > οι Πασπαλάδινις: παρατσούκλι οικογένειας στο Παλαιοχώρι Λέσβου.

πασπαλαδέλια (τα) = υποκοριστικό της λ. πασπαλάς με την κατάληξη -έλια του λεσβιακού ιδιώματος, που μάλλον σημαίνει κομμάτια από το γλύκισμα πασπαλάς, αλλά συνάμα δηλώνει πόσο νόστιμα και γλυκά και αρεστά είναι στην Άντισσα και στην υπόλοιπη Λέσβο (Βλέπε: http://www.lesvoskitchen.gr/video/item/331-paspalades-i-paspaladelia-antissas.html, όπου μπορείτε να βρείτε παραλλαγές της συνταγής από την Αφροδίτη Σταυράκη. Παρόμοια είναι η συνταγή γλυκίσματος που λέγεται πετιμεζόπιτα).       
                                                                                                                 

Τρίτη 7 Μαρτίου 2017

ΚΟΛΛΥΒΑ ~ ΣΥΝΤΑΓΗ ΑΝΑΣΤΑΣΙΑΣ

Συνταγή για Κόλλυβα
Αναστασίας Κοτσιαφίτου

Α. Υλικά
- 500 γρ. (1 σακουλάκι) σιτάρι σκληρό
- 150 γρ. φρυγανιά τριμμένη ή αλεύρι ψημένο
- 100 γρ. καβουρδισμένο σουσάμι
- 200 γρ. ινδική καρύδα (όσο πάρει)
- 1 σακουλάκι αφράτα στραγάλια ξεφλουδισμένα
- 1 σακουλάκι σταφίδες μαύρες 
- 1 σακουλάκι σταφίδες ξανθές
- 1 σακουλάκι ξεφλουδισμένα αμύγδαλα
- μείγμα ξηρών καρπών καβουρδισμένων, 200-250 γρ. από κάθε είδος (καρύδια, φουντούκια, αμύγδαλα)
- 1 κουταλάκι γλυκού γλυκάνισο
- 1 κουταλιά σούπας κανέλα
- ½ κουταλάκι γλυκού γαρύφαλλα (μοσχοκάρφια) κοπανισμένα
- 1 πακέτο ζάχαρη άχνη
- μαλακά κουφέτα αμυγδάλου με επικάλυψη καραμέλα ή μπανάνα
- 2 κλωναράκια μαϊντανό για το στόλισμα
- σπόρους από 1 ρόδι

Β. Προεργασία
1. Βάζουμε το σιτάρι από την προηγούμενη μέρα σε μπόλικο νερό, αφού προηγουμένως το έχουμε ξεπλύνει τρεις φορές.

2. Στη συνέχεια, την επόμενη ημέρα, το στραγγίζουμε και το βράζουμε στη χύτρα ατμού για 10΄ λεπτά, αφού έχουμε ρίξει νερό όσο να καλυφθεί. Μετά το στραγγίζουμε και το αφήνουμε να κρυώσει, τοποθετώντας το ανάμεσα σε δυο πετσέτες σε ένα ταψάκι και το βάζουμε στο ψυγείο για περίπου ένα βράδυ.

3. Αναμειγνύουμε σε ένα μπολ το σιτάρι μαζί με τους κομμένους ξηρούς καρπούς και το καβουρδισμένο σουσάμι.

4. Επίσης, αλέθουμε τα στραγάλια στο μπλέντερ μέχρι να γίνουν σαν σκόνη.

Γ. Εκτέλεση
1. Σε έναν οβάλ δίσκο μετρίου μεγέθους τοποθετούμε το σιτάρι, που το έχουμε ανακατέψει με όλα τα υλικά, με εξαίρεση το αφράτο στραγάλι, τη φρυγανιά, την καρύδα και τη ζάχαρη άχνη. Με ένα κομμάτι λαδόχαρτο πιέζουμε με τις παλάμες μας, ώστε να πάρει σχήμα λόφου.

2. Στη συνέχεια επικαλύπτουμε τα κόλλυβα με στρώσεις και τις πιέζουμε με το λαδόχαρτο, πρώτα στραγάλι κοπανισμένο ή ψημένο αλεύρι, μετά φρυγανιά κοπανισμένη, τρίτον ινδική καρύδα ή τρίμμα αμυγδάλου και τέλος ζάχαρη άχνη.

Δ. Στόλισμα
Δεξιά και αριστερά του δίσκου βάζουμε από ένα κλωναράκι μαϊντανού, στη βάση βάζουμε ½  ολόκληρου καρυδιού και ενδιάμεσα στα φυλλαράκια μαύρες σταφίδες. Στην κόχη, στις γωνίες και περιμετρικά του δίσκου βάζουμε εναλλάξ ένα αμύγδαλο ξεφλουδισμένο και ένα μαλακό κουφέτο και εμπρός, στην κορυφή, τοποθετούμε το σταυρό (κατά προτίμηση έτοιμο βυζαντινό με κουφέτα) και δεξιά και αριστερά του σταυρού σχηματίζουμε τα αρχικά του ονόματος με αμύγδαλο και μαύρη σταφίδα. Σκεπάζουμε το δίσκο με διαφανή ζελατίνα.
Καλή Επιτυχία!
Αναστασία Κοτσιαφίτου

*Ευχαριστούμε την κ. Κοτσιαφίτου για τη χρήσιμη συνταγή, κυρίως για νέες και νέους, αφού στην Ελλάδα οι ζωντανοί εξακολουθούμε να τιμούμε τους αγαπημένους μας νεκρούς με μνημόσυνα και κόλλυβα αρκετές φορές το χρόνο. Την έχει διδαχτεί από την αείμνηστη μητέρα της Νικολίτσα και τη θεία της Ελένη, που ζει στις Λιβανάτες Φθιώτιδας. 

Δευτέρα 6 Μαρτίου 2017

ΚΕΝΤΗΜΑΤΑ ~ ΚΑΡΕ ΚΙΚΗΣ ΖΑΛΟΥΜΗ

ΤΑ ΚΕΝΤΗΜΑΤΑ ΤΗΣ ΚΙΚΗΣ

Από τον Παναγιώτη και την Κική Ζαλούμη, που ζουν και δημιουργούν στο Πλωμάρι Λέσβου, λάβαμε τα παρακάτω σχέδια καρέ που κέντησε πρόσφατα η Κική. Όσες και όσοι εξακολουθείτε να κεντάτε δείτε τα και πάρετε ιδέες. Προσέξτε πόσο ταιριάζει το αζούρ με το διακοσμητικό πλαίσιο στα δύο καρέ... Εμείς θα ζητήσουμε να μας στείλουν τα νούμερα των μουλινέ που χρησιμοποιήθηκαν. 

ΚΑΡΕ ΜΕ ΡΟΔΙΑ ΣΕ ΑΣΠΡΟ-ΧΡΥΣΟ ΦΟΝΤΟ 


ΚΑΡΕ ΜΕ ΡΟΜΒΟΥΣ ΣΕ ΑΣΠΡΟ-ΑΣΗΜΙ ΦΟΝΤΟ
Συγχαρητήρια στην Κική και σε όσες/όσους εξακολουθούν να ασκούν την όμορφη τέχνη της κεντητικής…

Σάββατο 25 Φεβρουαρίου 2017

Κυριακή 12 Φεβρουαρίου 2017

ΚΟΤΣΙΑΦΙΤΟΥ ΑΝΑΣΤΑΣΙΑΣ “ΑΘΕΪΑ. ΣΤΕΡΗΣΗ ΜΙΑΣ ΘΡΗΣΚΕΥΤΙΚΗΣ ΕΝΝΟΙΑΣ ΠΕΡΙ ΘΕΟΥ;”

Κυριακάτικο θέμα

 

ΑΘΕΪΑ. ΣΤΕΡΗΣΗ ΜΙΑΣ ΘΡΗΣΚΕΥΤΙΚΗΣ ΕΝΝΟΙΑΣ ΠΕΡΙ ΘΕΟΥ;

 

Κοτσιαφίτου Αναστασίας

 

     Η υπόθεση του Θεού δεν είναι μια λέξη, μια ιδεολογία· είναι υπόθεση της ουσίας του ανθρώπου, και η επιτέλεση της ουσίας του ανθρώπου δεν γίνεται μόνο με τη θρησκευτικότητα. Βεβαίως η θρησκευτικότητα συμβάλλει στην πραγμάτωση της ουσίας του ανθρώπου, όταν όμως βιωθεί με σωστό τρόπο.

     Υπάρχει, ωστόσο, θρησκευτικότητα που ενώνει τον άνθρωπο με το Θεό και θρησκευτικότητα που τον χωρίζει από Αυτόν (θρησκοληψία, τυπολατρία). Υπάρχει θρησκευτικότητα που λειτουργεί στην υπηρεσία της αυθεντικότητας του ανθρώπου και υπάρχει θρησκευτικότητα που αλλοτριώνει τον άνθρωπο από την ουσία του. Θρησκευτικότητα υπάρχει και μέσα στο χριστιανισμό και έξω από τον χριστιανισμό.

     Η σχέση όμως του ανθρώπου με το Θεό δεν είναι μόνο θρησκευτική. Τον άνθρωπο τον ενώνει με το Θεό ολόκληρη η αλήθεια, η αλήθεια σε όλες τις περιοχές της ζωής του: κοινωνία, παιδεία, πολιτισμός, πολιτική.

     Ένας άνθρωπος που αγωνίζεται για μια καλύτερη ζωή, για δημοκρατία, που πασχίζει για την ειρήνη, που κάνει προσπάθειες να λυθεί το οικολογικό πρόβλημα, ένας γιατρός που κάθεται στο εργαστήριό του και βγάζει πορίσματα για να σώσει τον άνθρωπο, μπορεί να θεωρηθεί άθεος, μόνο και μόνο επειδή στερείται μιας θρησκευτικής έννοιας περί Θεού;

     Θεός είναι ο τελικός στόχος που θέτει ο άνθρωπος στον αγώνα για την τελείωσή του. Είναι το σύνολο των ιδανικών που προβάλλει ο άνθρωπος, είναι εκείνο προς το οποίο όσο πορεύεσαι σώζεσαι, όσο απομακρύνεσαι πεθαίνεις.

     Το γεγονός ότι εν ονόματι του Θεού έγιναν εγκλήματα (Ιερά Εξέταση, συμμαχίες με τυραννικά καθεστώτα, φαρισαϊσμός όσων κήρυτταν αγάπη και δικαιοσύνη ενώ στην πράξη εφάρμοζαν μίσος και αδικία, αδιαφορία) δεν πρέπει να το χρεώνουμε στον Ορθόδοξο Χριστιανισμό.

     Η κριτική που γίνεται σήμερα μόνο το άρρωστο μέρος προσβάλλει. Η κριτική γίνεται στη μη εκκλησία (αμαρτήματα, σφάλματα κληρικών ή θρησκόληπτων κοσμικών). Η εκκλησία είναι όπου είναι η αλήθεια και δεν φοβάται καμιά κριτική, βρίσκεται διαρκώς σε διάλογο. Ό,τι νικάει στην κριτική, αυτό είναι του Θεού.

     Στη θέση ακόμα μερικών ότι το θέμα «Θεὀς» σήμερα έχει ξεπεραστεί, ότι ο σύγχρονος άνθρωπος δεν ρωτά για κανένα Θεό, θα μπορούσε να ειπωθεί το εξής: Κάτι που σε εξανθρωπίζει μπορεί να θεωρηθεί ως κάτι το ξεπερασμένο; Το νόημα Θεός, που είναι η πραγμάτωση της ουσίας, δηλ. ύπαρξη αξιολογικών στόχων, ορθή νοηματοδότηση της ζωής και κίνηση προς το καλύτερο, αυτό μπορεί να θεωρηθεί σαν κάτι το ξεπερασμένο; 

     ΟΧΙ. Αν η υπόθεση Θεός που σημαίνει την αυθεντικότητα του ανθρώπου θεωρηθεί ξεπερασμένη, απλούστατα χάνεται ο ίδιος άνθρωπος, πέφτει στη χαμοζωή: έλλειψη πίστης για την αξία της εργασίας, απολυτοποίηση του σχετικού, μηδενισμός, ναρκωτικά, αύξηση εγκληματικότητας, έξαρση ψυχασθενειών, αυτοκτονίες…

     Αρνούμαι, επομένως, το Θεό ― ΑΘΕΪΑ (α-στερητικό + θεός) ― δεν σημαίνει τη στέρηση μόνο της θρησκευτικής έννοιας περί Θεού, αλλά σημαίνει την άρνηση του αληθινού νοήματος για τη ζωή. Αν ο άνθρωπος σταματήσει να αγωνίζεται για την αυθυπέρβασή του, αν σταματήσει την πορεία του προς το καλύτερο, τότε δεν έχει να χάσει τίποτε ο στόχος εκείνος που λέγεται Θεολογία, αλλά χάνεται ο ίδιος ο άνθρωπος. Πετάει τη θρησκευτικότητα, βρίσκει όμως άλλα υποκατάστατα: γήπεδο, απολυτοποίηση των σταρ, χασίς, σεξουαλικό επιφανειακό κύμα, προσφυγή στα μέντιουμ, προσωπολατρία τραγουδιστών και άλλα παρόμοια.

     Τα υποκατάστατα όμως αυτά που δημιουργεί είναι προσωρινές λύσεις, επιφάνεια, ένα λεπτό στρώμα πάγου πάνω σε μια βαθιά λίμνη. Γιατί ο άνθρωπος, συνεχώς απειλούμενος από το μηδέν, έχει ανάγκη να γεμίσει τη ζωή του με αληθινό νόημα. Μπορείς, όμως, να καλύψεις το κενό που υπάρχει μέσα σου με υποκατάστατα χωρίς αξιολογικό περιεχόμενο; Μπορεί να χάθηκε η διάσταση του βάθους, αλλά υπάρχει ανάγκη στο βάθος.

     Ποτέ ο άνθρωπος δεν είχε περισσότερη μεταφυσική ανάγκη από σήμερα. Ο σύγχρονος άνθρωπος χρειάζεται ένα στήριγμα, για να αντιμετωπίσει το μηδέν. Μπροστά στην άβυσσο του μηδενός που χάσκει στα πόδια του, πρέπει κάπου να θεμελιώσει την ελπίδα του. Θέλει και πρέπει να σταθεί όρθιος, να μη «σπάσει» πάνω στη σχεδία του, να κρατηθεί πάνω στο «καρυδότσουφλό» του τη στιγμή που τεράστια αγριεμένα κύματα τον δέρνουν αλύπητα μέσα στον απέραντο ωκεανό του μηδενός και απειλούν να τον ρουφήξουν στα απύθμενα βάθη του. Σαν ναυαγός αποζητάει τη στεριά, για να γλιτώσει από το κύμα που τον πνίγει.

     Η κατάργηση των ειδώλων του ανθρώπου αποκαλύπτει συγκλονιστικά την ένδειά του, φανερώνει το κενό που αφήνουν τα γκρεμισμένα είδωλα, δείχνει τη βαθιά ανάγκη των ανθρώπων για τον αληθινό Θεό.

 

Αναστασία Κοτσιαφίτου,

Θεολόγος – Φιλόλογος και

Σύμβουλος Σταδιοδρομίας

 

 

Η εκκλησία είναι όπου είναι η αλήθεια