…. ΓΥΜΝΑΣΙΟ ……..…………….…… ΚΑΛΗ ΕΠΙΤΥΧΙΑ ………....….....…..… ΣΧΟΛΙΚΟ ΕΤΟΣ: 2012 - 2013
ΓΡΑΠΤΕΣ ΠΡΟΑΓΩΓΙΚΕΣ ΕΞΕΤΑΣΕΙΣ
ΠΕΡΙΟΔΟΥ ΜΑΪΟΥ - ΙΟΥΝΙΟΥ 2013
ΤΑΞΗ: Α΄ ΓΥΜΝΑΣΙΟΥ
ΜΑΘΗΜΑ: ΑΡΧΑΙΑ ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΓΛΩΣΣΑ
«Η ΟΜΟΡΦΙΑ ΔΕΝ ΕΙΝΑΙ ΤΟ ΠΑΝ»
Ἔλαφος εὐμεγέθης διψῶν ὥρᾳ θέρους παραγίγνεται ἐπί τινα πηγὴν διαυγῆ καὶ βαθεῖαν καὶ πιὼν ὅσον ἤθελεν προσεῖχεν τῇ τοῦ σώματος ἰδέᾳ. Καὶ μάλιστα μὲν ἐπῄνει τὴν φύσιν τῶν κεράτων ὡς κόσμος εἴη παντὶ τῷ σώματι. Ἔψεγεν δὲ τὴν τῶν σκελῶν λεπτότητα ὡς οὐχ οἵων τε ὄντων φέρειν πᾶν τὸ βάρος. Ἐν ᾧ δὲ πρὸς τούτοις ἦν, αἰφνιδίως ἀκούεται ὑλακή τε κυνῶν καὶ κυνηγέται πλησίον. Ὁ δὲ ὥρμα πρὸς φυγὴν καὶ μέχρις ὅπου διὰ πεδίου ἐποιεῖτο τὸν δρόμον, ἐσῴζετο ὑπὸ τῆς ὠκύτητος τῶν σκελῶν. Ἐπεὶ δὲ εἰς πυκνὴν καὶ δασεῖαν ὕλην ἐνέπεσεν, ἐμπλακέντων αὐτῷ τῶν κεράτων ἑάλω, πείρᾳ μαθὼν ὅτι ἄρα ἄδικος ἦν τῶν ἰδίων κριτὴς, ψέγων μὲν τὰ σῴζοντα, ἐπαινῶν δὲ τὰ προδόντα αὑτόν.
Αἰσώπου «Μῦθοι»
………………………………………………………………………………………………………………………………………………........
Β. ΕΡΩΤΗΣΕΙΣ:
1. ΠΕΡΙΕΧΟΜΕΝΟ ΚΕΙΜΕΝΟΥ:
α) Πώς έκρινε την εμφάνισή του το ελάφι, κοιτάζοντας την εικόνα του στο νερό, για ποιο χαρακτηριστικό του καμάρωνε, ποιο θεωρούσε ελάττωμά του και γιατί; (4 μονάδες)
2. ΛΕΞΙΛΟΓΙΚΑ - ΣΗΜΑΣΙΟΛΟΓΙΚΑ:
β) Να αντιγράψετε τον πίνακα και να εντάξετε τα παρακάτω παράγωγα ουσιαστικά στην κατάλληλη στήλη, ανάλογα με τη σημασία τους (2,5 μονάδες):
φύσις, κυνηγέτης, φυγὴ, γραμμὴ, ψεῦδος, ἵδρυμα, γραφεὺς, παλαίστρα, πότισμα, ποτήριον, κλητὴρ, βάθρον, δουλεία, (τὰ) κόμιστρα, κατάποσις, ὁρμητήριον, τροφὸς, γραφὶς, μήνυμα, διαφθορὰ.
α) Πώς έκρινε την εμφάνισή του το ελάφι, κοιτάζοντας την εικόνα του στο νερό, για ποιο χαρακτηριστικό του καμάρωνε, ποιο θεωρούσε ελάττωμά του και γιατί; (4 μονάδες)
β) Τι μας διδάσκει ο μύθος; Με
ποιο περιστατικό μας οδηγεί ο Αίσωπος στο να εξαγάγουμε το δίδαγμα αυτού του
μύθου; (4 μονάδες)
2. ΛΕΞΙΛΟΓΙΚΑ - ΣΗΜΑΣΙΟΛΟΓΙΚΑ:
α) Να σχηματίσετε δύο προτάσεις,
χρησιμοποιώντας τις παρακάτω λέξεις (2,5 μονάδες):
• οινοποσία
• πόσιμος
• οινοποσία
• πόσιμος
β) Να αντιγράψετε τον πίνακα και να εντάξετε τα παρακάτω παράγωγα ουσιαστικά στην κατάλληλη στήλη, ανάλογα με τη σημασία τους (2,5 μονάδες):
3. ΣΥΝΤΑΚΤΙΚΟ:
Στις παρακάτω προτάσεις να χαρακτηρίσετε συντακτικά τις υπογραμμισμένες λέξεις (2 μονάδες):
• Αἰφνιδίως ἀκούεται ὑλακὴ κυνῶν.
• Ἔλαφος ἔψεγε τὴν λεπτότητα τῶν σκελῶν.
• Οὗτος ἦν ἄδικος κριτὴς τῶν ἰδίων.
• Δικαιοσύνη ὑψίστη ἀρετὴ ἐστίν.
4. ΓΡΑΜΜΑΤΙΚΗ:
α) Να μεταφέρετε τις παρακάτω λέξεις από τον ενικό στον πληθυντικό αριθμό, στην ίδια πτώση και στο ίδιο γένος, στην αρχαία ελληνική γλώσσα (2,5 μονάδες):
ΕΝΙΚΟΣ ΑΡΙΘΜΟΣ | ΠΛΗΘΥΝΤΙΚΟΣ ΑΡΙΘΜΟΣ | |
• ἡ ἔλαφος
|
•
| |
• τὴν πηγὴν
|
•
| |
• τοῦ πεδίου
|
•
| |
• ὁ κριτὴς
|
•
| |
• τῆς ἰδέας
|
•
|
β) Να συμπληρώσετε τα κενά των παρακάτω προτάσεων, βάζοντας τον κατάλληλο τύπο των ρημάτων της ενεργητικής φωνής της αρχαίας ελληνικής, που είναι στην παρένθεση (2,5 μονάδες):
• ‘Υμεῖς παιδία . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . (εἰμὶ, Ἐνεστὼς Ὁριστικῆς).
• Οἱ Λακεδαιμόνιοι πόλεμον τοῖς Ἀθηναίοις . . . . . . . . . . . . . . . (κηρύττω, Παρακείμενος Ὁριστικῆς).
• Ἀκρίδες ἐπὶ τὰ σπαρτὰ πολλάκις . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . (ἐμπίπτω, Παρατατικὸς).
• Ὦ Πυθία, σὺ τὸν Σωκράτην πάντων σοφώτατον . . . . . . . . . . . . . . . . . (ὀνομάζω, Ἀόριστος Ὁριστικῆς).
• Σημείωση: Να απαντήσετε σε όλα τα ερωτήματα με προσοχή και επιμέλεια, στην κόλλα που σας έχει δοθεί. Διάρκεια εξέτασης: 2 ώρες.
• Ξέρξης ἐπὶ τὴν Ἑλλάδα . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . (ἐκστρατεύω,
Ἀόριστος Ὁριστικῆς).
• ‘Υμεῖς παιδία . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . (εἰμὶ, Ἐνεστὼς Ὁριστικῆς).
• Οἱ Λακεδαιμόνιοι πόλεμον τοῖς Ἀθηναίοις . . . . . . . . . . . . . . . (κηρύττω, Παρακείμενος Ὁριστικῆς).
• Ἀκρίδες ἐπὶ τὰ σπαρτὰ πολλάκις . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . (ἐμπίπτω, Παρατατικὸς).
• Ὦ Πυθία, σὺ τὸν Σωκράτην πάντων σοφώτατον . . . . . . . . . . . . . . . . . (ὀνομάζω, Ἀόριστος Ὁριστικῆς).
• Σημείωση: Να απαντήσετε σε όλα τα ερωτήματα με προσοχή και επιμέλεια, στην κόλλα που σας έχει δοθεί. Διάρκεια εξέτασης: 2 ώρες.
Αθήνα, 4 Ιουνίου 2013
Ο Διευθυντής
Οι Εισηγήτριες
@@@
• Τεστ παρατηρητικότητας για μαθητές και μη: Αρσενικό ή θηλυκό ήταν το ελάφι;