Σάββατο 24 Σεπτεμβρίου 2016

ΤΡΑΓΟΥΔΙΑ ΓΙΑ ΤΗ ΜΥΡΣΙΝΗ

24 Σεπτεμβρίου: Εορτή Παναγίας Μυρτιδιώτισσας
ΤΡΑΓΟΥΔΙΑ ΚΑΙ ΠΟΙΗΜΑΤΑ ΓΙΑ ΤΗ ΜΥΡΣΙΝΗ

Δίστιχα Λέσβου:

Επαινετικά:
Μυρσίνη χρυσοπράσινη, της εκκλησιάς στολίδι,
χωρίς εσέ δε γίνεται κανένα πανηγύρι.

Άγγελοι σε βαφτίσανε κι η Παναγιά νονά σου,
γι’ αυτό και σου το είπανε Μυρσίνη τ’ όνομά σου. 

Ψηλής μυρτιάς μυρτόφυλλο, πράσινης δάφνης φύλλο,
άσπρη στρογγυλοπρόσωπη και θάμπωσες τον ήλιο.

Ψηλή λιγνή σα μυρσινιά, τ' Αγιού Γιωργιού στολίδι,
χώρις ισέ δε γίνιτι κανένα παναγύρι.

Όποιος περάσει από μυρτιά και δεν κόψει κλωνάρι
τη νιότη του να μη χαρεί, κι ας είναι παλικάρι.

Γάμου:
Σαν μυρσινιά στολίστηκες μέρσινα το χειμώνα
και πήρες την αγάπη σου με τα γλυκά σου λόγια.

Αγάπης:
Σαν αποθάνω, βάλτε μου στον τάφο μου μυρσίνη
και πείτε στην αγάπη μου πως πέθανα για κείνη.

(Από συλλογή Μυρσίνης Βουνάτσου)

Δίστιχο Σύρου:
Αντέτι είν' της μυρσινιάς, χλωρή - ξερή μυρίζει,
αγάπη χώρις σκάνταλα ποτέ δεν ξεχωρίζει.

  
Μαντινάδες Κρήτης:
Άσπρης μυρθιάς μυρτιόφυλλο, πράσινης δάφνης φύλλο,
εσύ ’σαι που γεννήθηκες ομάδι με τον ήλιο.

Με τι σε πότισαν, μυρτιά, και βγάζεις τέτοια κλώνια,
σε συζητάνε τα πουλιά και σου λαλούν τ’ αηδόνια.

Άσπρης μυρτιάς μυρτιόφυλλο και μαντζουράνας φύλλο,
δυο  λόγια θέλω να σου πω, μα τον καιρό δε βρίνω.

Δάφνη, μυρτιά κι αζίλακα φύτεψα στην καρδιά μου,
για να κοιμάσαι στη σκιά μέσα στην αγκαλιά μου.

Σαν τη μυρτιά που διατηρεί το πράσινό της χρώμα,
έτσι κι εγώ θα σ' αγαπώ, μέχρι να μπω στο χώμα.

Θα κόψω δάφνες και μυρτιές από τον Ψηλορείτη,
να στεφανώσω τους νεκρούς που δόξασαν την Κρήτη.

      
Δίστιχο Κάσου:
Μυρτιά μου χρυσοπράσινη, τα μύρτα φορτωμένη,
τα μύρτα και τα λούλουδα και τα φλουριά ζωσμένη. 

(Πηγή: Συλλογή Μ. Αλεξιάδη)
          
Δημοτικά τραγούδια Έβρου:

Νανούρισμα Σουφλίου:
Παιδάκι μου στην κούνια σου τρία δέντρα θα φυτέψω. 
Το ’να να λένε μυρσινιά, τ’ άλλο να λένε δάφνη, 
το τρίτο το καλύτερο τριανταφυλλιά με τ’ άνθη.
Να σειεί άνεμος τη μυρσινιά κι η μυρσινιά τη δάφνη
κι η δάφνη την τριανταφυλλιά, να σε ραντίζουν τ’  άνθη.


Αποκριάτικο τραγούδι Λυκόφωτος Έβρου:
Αχ τεπέ* μου που τραγουδείς της λευτεριάς τραγούδια
που τα κορίτσια αγαπούν του κάμπου τα λουλούδια.
Εκεί να βάλω να μου πουν του Δήμου το τραγούδι
ν’ ανοίξει η καρδούλα μου σαν μυρσινιάς λουλούδι.

(Πηγή: Εργασία Άννης Τιάμαρου, http://www.tosoufli.gr/likofi.html - *τεπές = χοντρό ξύλο μ’ ένα πανί δεμένο στην άκρη. Αυτό το τραγούδι τραγουδούσανε και χορεύανε τα παιδιά τις Απόκριες και σε άλλες γιορτές)


Ποιήματα από Ανθολογία:


(Πηγές: Κοκκινάκης Κ. Δημήτριος, «Πανελλήνιος νθολογία, τοι πάνθισμα τν κλεκτοτέρων ελληνικν ποιημάτων», κ το Τυπογραφείου . Ζ. Διαλησμ, ν θήναις 1899, σελ. 612-614 και http://www.greek-language.gr/greekLang/literature/anthologies/scanned/kokkinakis/index.html?start=608&&show=1&show=1&show=1)



(Πηγές: Κοκκινάκης Κ. Δημήτριος, «Πανελλήνιος νθολογία, τοι πάνθισμα τν κλεκτοτέρων ελληνικν ποιημάτων», κ το Τυπογραφείου . Ζ. Διαλησμ, ν θήναις 1899, σελ. 498-499 και http://www.greek-language.gr/greekLang/literature/anthologies/scanned/kokkinakis/index.html?start=494&&show=1&show=1&show=1)

*****

Περισσότερες πληροφορίες και τραγούδια για τη μυρτιά και το όνομα Μυρσίνη στο:


Χρόνια Πολλά
στη Μυρσίνη, στη Μύρτα, στη Μυρτώ

Δεν υπάρχουν σχόλια :

Δημοσίευση σχολίου