Δείγμα διαγωνίσματος στη Νεοελληνική Γλώσσα - Έκθεση Γ΄ Γυμνασίου, για να βοηθήσουμε τους μαθητές τους και τις μαθήτριες στην προετοιμασία τους για τις γραπτές απολυτήριες εξετάσεις. Προσοχή! Το κείμενο έχει νοηματική σχέση με κάποια θεματική ενότητα του σχολικού βιβλίου, αλλά συνήθως είναι άγνωστο, από βιβλίο ή εφημερίδα. Επίσης, το είδος, η σειρά, η βαθμολόγηση κάθε ερώτησης και η διάρκεια εξέτασης είναι προκαθορισμένα από το Υπουργείο Παιδείας.
ΓΡΑΠΤΕΣ ΑΠΟΛΥΤΗΡΙΕΣ ΕΞΕΤΑΣΕΙΣ ΠΕΡΙΟΔΟΥ ΜΑΪΟΥ - ΙΟΥΝΙΟΥ 2013
ΤΑΞΗ Γ΄ ΓΥΜΝΑΣΙΟΥ
ΜΑΘΗΜΑ: ΝΕΟΕΛΛΗΝΙΚΗ ΓΛΩΣΣΑ - ΕΚΘΕΣΗ
Α. ΚΕΙΜΕΝΟ: «Η χαρά βρίσκεται στο εμείς»
Θα ήθελα να σας μιλήσω για κάτι πολύ σημαντικό για μένα, κι αυτό είναι η έννοια της επαφής. Με ανησυχεί πραγματικά το γεγονός ότι ζούμε τόσο χωρισμένοι. Ο καθένας μας φαίνεται να υποφέρει από αυτό που επισήμανε ο Σβάιτσερ πριν από τόσα χρόνια, όταν είπε ότι ζούμε τόσο πολύ μαζί με τα πλήθη κι ωστόσο πεθαίνουμε όλοι μας από μοναξιά. Είναι σαν να μην ξέρουμε πια πώς να αγγίξουμε τον άλλο, πώς να τον κρατήσουμε, πώς να τον φωνάξουμε, πώς να χτίσουμε γέφυρες. Γι’ αυτό θα ήθελα να σας μιλήσω για την επαφή ανάμεσα σε σας και σε μένα και να σας πω μερικές τρελές ιδέες που έχω για το πώς μπορούμε να χτίσουμε αυτές τις γέφυρες, για να μικρύνουμε την απόσταση.
Άνοιξε την καρδιά σου στον άλλο. Μάθε να ανοίγεις την καρδιά σου. Άκουσε καλά τον εαυτό σου και μέτρησε πόσες φορές λες «Αγαπώ τους ανθρώπους». Το δικό μου ερώτημα είναι πόσες φορές την ημέρα λες «Αγαπώ», αντί για το «Μισώ, μισώ, μισώ». Είναι ένα πολύ ενδιαφέρον φαινόμενο. Βαρέθηκα πια αυτή την προσέγγιση στη ζωή που στηρίζεται στο «εγώ». Κουράστηκα ν’ ακούω τον κόσμο να λέει «εγώ» και «εγώ». Θα ήθελα για μια φορά να τους ακούσω να λένε «εμείς». Δεν είναι όμορφο το «εμείς»; Το «εγώ» είναι σημαντικό, μα έχετε καταλάβει πόση δύναμη κλείνει μέσα του το «εμείς»; Εσείς κι εγώ μαζί είμαστε πιο δυνατοί απ’ όσο εσείς κι εγώ μόνοι μας και μ’ αρέσει να σκέφτομαι ότι, όταν βρισκόμαστε μαζί, δε δίνω μόνο, αλλά και παίρνω. Έτσι μπορώ να έχω τέσσερα χέρια, δυο δικά μου και δυο δικά σου, δυο κεφάλια – πράγμα που σημαίνει νέες δημιουργικές ιδέες – και δυο διαφορετικούς κόσμους, τον δικό σου και τον δικό μου. Γι’ αυτό το λόγο σου ανοίγω την πόρτα να μπεις.
Η χαρά βρίσκεται στις σχέσεις αγάπης, στο «μαζί», όχι στο «εγώ» αλλά στο «εμείς». Είναι ωραίο να απολαμβάνεις μόνος σου ένα καλό γεύμα, όταν όμως το μοιράζεσαι με πέντε ή έξι ανθρώπους που αγαπάς, είναι κάτι υπέροχο. Είναι ωραίο να πηγαίνεις στο πάρκο μόνος σου και να κοιτάζεις τα δέντρα, αλλά πόσο πιο συναρπαστικό είναι να έχεις μαζί σου κάποιον που να σου λέει: «Κοίτα αυτά τα κόκκινα λουλούδια», ενώ εσύ κοιτάζεις τα μπλε, κι έτσι να μη χάνεις ούτε τα μπλε ούτε τα κόκκινα! Μη χάνεις αυτό το αίσθημα της συντροφιάς, γιατί είναι δικό σου και μπορείς να το νιώσεις. Ο Έριχ Φρομ, που έχει γράψει τόσο ωραία πράγματα για την κοινότητα και την αγάπη, έχει πει: «Η βαθύτερη ανάγκη του ανθρώπου είναι να ξεπεράσει τη χωριστή του ύπαρξη. Να βγει από τη φυλακή της μοναξιάς του. Η πλήρης αποτυχία αυτού του στόχου σημαίνει παραφροσύνη». Ξέρει τι λέει…
(Λέο Μπουσκάλια «Να ζεις, ν’ αγαπάς, να μαθαίνεις», Εκδόσεις Γλάρος)
Β. ΕΡΩΤΗΣΕΙΣ:
Διαβάσετε το παραπάνω κείμενο και απαντήσετε στις παρακάτω ερωτήσεις:
1. ΕΡΩΤΗΣΗ ΚΑΤΑΝΟΗΣΗΣ ΤΟΥ ΚΕΙΜΕΝΟΥ (2,5 μονάδες)
Πού βρίσκεται η χαρά της ζωής, σύμφωνα με το συγγραφέα; Με ποια επιχειρήματα υποστηρίζει τις απόψεις του;
2. ΑΝΑΓΝΩΡΙΣΗ ΟΡΓΑΝΩΣΗΣ ΤΟΥ ΚΕΙΜΕΝΟΥ (2,5 μονάδες)
Να βρείτε ένα λακωνικό τίτλο για καθεμιά από τις τρεις παραγράφους του κειμένου.
3. ΑΝΑΓΝΩΡΙΣΗ ΜΟΡΦΟΣΥΝΤΑΚΤΙΚΩΝ ΔΟΜΩΝ - ΦΑΙΝΟΜΕΝΩΝ (2,5 μονάδες)
Να χωρίσετε σε προτάσεις το παρακάτω απόσπασμα και να βρείτε το είδος της καθεμιάς: «Είναι ωραίο να απολαμβάνεις μόνος σου ένα καλό γεύμα, όταν όμως το μοιράζεσαι με πέντε ή έξι ανθρώπους που αγαπάς, είναι κάτι υπέροχο.»
4. ΑΞΙΟΠΟΙΗΣΗ ΤΟΥ ΛΕΞΙΛΟΓΙΟΥ ΤΟΥ ΚΕΙΜΕΝΟΥ (2,5 μονάδες)
Να βρείτε συνώνυμα για καθεμιά από τις παρακάτω λέξεις και να γράψετε τα ρήματα στον ίδιο χρόνο, τον ίδιο αριθμό και το ίδιο πρόσωπο, τα ονόματα στο ίδιο γένος, στον ίδιο αριθμό και στην ίδια πτώση:
α) να χτίσουμε
β) δίνω
γ) διαφορετικούς
δ) να απολαμβάνεις
ε) υπέροχο
Γ. ΕΚΘΕΣΗ - ΠΑΡΑΓΩΓΗ ΛΟΓΟΥ (10 μονάδες)
ΘΕΜΑ: «Σε άρθρο σας στη σχολική εφημερίδα να προτρέπετε τους συμμαθητές σας να δείξουν – με διάφορους τρόπους – την αλληλεγγύη τους προς τους κατοίκους μίας σεισμόπληκτης περιοχής.»
Σημείωση: Να απαντήσετε στην κόλλα αναφοράς, σε όλα τα ερωτήματα, με προσοχή και επιμέλεια. Διάρκεια εξέτασης: 2 ώρες.
Αθήνα, … Ιουνίου 2013
Ο Διευθυντής Οι Εισηγήτριες
Δεν υπάρχουν σχόλια :
Δημοσίευση σχολίου