Δευτέρα 13 Νοεμβρίου 2017

ΙΟΡΔΑΝΗΣ ΤΑΚΗΣ ~ «Το λιμάνι μας, η δυτική πύλη του νησιού μας κατασκευάζεται!»


Αναδημοσίευση από την εφημερίδα «ΕΜΠΡΟΣ» Μυτιλήνης / 7 Νοεμβρίου 2017
http://www.emprosnet.gr/apopseis/to-limani-mas-i-dytiki-pyli-tou-nisioy-mas-kataskevazetai
        
                    

Το λιμάνι μας, η δυτική πύλη του νησιού μας, κατασκευάζεται!

 
Όταν προσπάθειες αναγνωρίζονται,
κόποι πιάνουν τόπο και αγώνες δικαιώνονται...
   
Τάκης Ιορδάνης | Τρίτη 07|11|2017
 
«Στα αλώνια θα το δούμε!» Την έκφραση αυτή χρησιμοποιούσαν οι γεωργοί για το αν οι κόποι τους της χρονιάς θα πληρωθούν, δηλ. ο αγώνας τους θα δικαιωθεί. Τούτο, αφού μετά το αλώνισμα, έχοντας στα σακιά την παραγωγή τους, χειροπιαστά πια έβλεπαν το αποτέλεσμα. Ήτοι, το αν η σοδειά τους ήταν καλή ή όχι.

Έτσι κι εμείς σήμερα, οι υπέρ 4.000 συναγωνιστές για το «Λιμάνι Σιγρίου», έχουμε χειροπιαστό πια αποτέλεσμα, αφού ξεκινά η κατασκευή του έργου μας. Είναι η στιγμή της αποτίμησης, δηλ. τα δικά μας «αλώνια». Το αποτέλεσμα του πολυετούς αγώνα μας. Εξαιρετικό! Αποδίδεται απλά με το «τα καταφέραμε».

Καταφέραμε να βλέπουμε πια το όνειρο γενεών Λεσβίων να πραγματώνεται. Μετά και τις τελικές υπογραφές της σύμβασης Πολιτείας-εργολάβου, τούτος έχει ήδη εγκατασταθεί στο Σίγρι. Το λιμάνι μας, συμβατικά, παραδίδεται τέλη του 2019. Η ακόλουθη, επί τροχάδην εξιστόρηση, προσπαθεί να αποτυπώσει την πορεία της υπόθεσης.

Πέρασαν 85 χρόνια από την απελευθέρωσή μας, όταν το 1997 ανατίθενται οι μελέτες του έργου. Έτσι δρομολογείται πια η Δυτική Πύλη Λέσβου. Προβλήματα με την Αρχαιολογία (λόγω του Κάστρου) καθυστερούν την απαιτούμενη έγκριση. Τέλη 2005, ο τότε Γενικός Γραμματέας της Περιφέρειας Β. Αιγαίου Σέργιος Τσίφτης απαντά σχετικώς σε επιστολή μου:

«Πρόσφατα εγκρίθηκε η Μελέτη Περιβαλλοντικών Επιπτώσεων του έργου (ΜΠΕ) και τώρα το Λιμενικό Ταμείο Λέσβου, σε συνεργασία με το υπεύθυνο μελετητικό γραφείο, θα προχωρήσει στην εκπόνηση της οριστικής μελέτης. Ως εκ τούτου, ακόμη και σήμερα δεν υπάρχει ωριμότητά του για ένταξη έργου…».
             
Τούτα εξαλείφουν μονομιάς το φημολογούμενο ότι για την κατασκευή του είχε «δεσμευθεί» κονδύλιο στο Γ! ΚΠΣ 1999-2006. Τελικά, ουδέποτε εντάχθηκε σ’ αυτό.

Το 2009, οι μελέτες έχουν πια εγκριθεί και, ως «ώριμο» έργο, μπορεί να ενταχθεί στο εν εξελίξει ΕΣΠΑ 2006-2013. Ατυχώς όμως, αναπέμπεται ο φάκελος του απ’ το καθ’ ύλη Υπουργείο προς επανεξέταση, αφού, όπως λέγεται, ο τότε αρμόδιος Υφυπουργός Νίκος Σηφουνάκης διαπίστωσε (;) αναντιστοιχία χερσαίων εγκαταστάσεων με τη θαλάσσια έκτασή του. Οι μήνες περνούν, τα χρόνια περνούν, το ΕΣΠΑ πάει να λήξει, ο φάκελος όμως δεν ολοκληρώνεται. Ευτυχής συγκυρία, θέρος 2012, η Γενική Γραμματεία Λιμένων του Υπουργείου Ναυτιλίας ανατίθεται στον καταλληλότερο. Τον π. Πρύτανη του Ε. Μ. Πολυτεχνείου, καθηγητή Λιμενικών έργων, Λέσβιο, τον Κώστα Μουτζούρη, που είναι κι αυτός Λεσβιολάτρης. Μια απ’ τις προτεραιότητές του είναι το Λιμάνι μας.

Αρχές Φεβρουαρίου 2013, το Υπουργείο Οικονομίας, για να εγκρίνει τη χρηματοδότηση του έργου, απαιτεί «να καθαιρεθούν» οι εκεί παράνομες κατασκευές. Το αλιευτικό καταφύγιο Σιγρίου.

Σε σύσκεψη με ανώτατους υπηρεσιακούς παράγοντες του Υπουργείου, που είχα την τιμή να παραβρεθώ, ο Κώστας Μουτζούρης καθόρισε τα βήματα προώθησης του έργου προς επίτευξη του στόχου. Το πρώτο, οι αλιείς του Σιγρίου να συναινέσουν σχετικώς. Πράγματι αυτοί ανταποκρίθηκαν εγγράφως. Με όπλο τη συναίνεσή τους, ο Γενικός απαλείφει νομοθετικά την προαναφερθείσα γραφειοκρατική του Υπουργείου Οικονομίας απαίτηση. Συνειδητοποιώντας ότι η προσπάθεια του Γενικού πρέπει να στηριχθεί παντοιοτρόπως, συντάσσω κείμενο/διακήρυξη που προωθείται στο νησί. Επίσης, στους Λέσβιους Αθήνας και εξωτερικού.

Οι σ’ αυτή συγκεντρωνόμενες υπογραφές κατατίθενται προοδευτικά με συνοδευτικές επιστολές μας στο Γραφείο του Πρωθυπουργού. Το πνεύμα αυτών, να παρέμβει ο ίδιος ο Πρωθυπουργός στο να υλοποιηθεί το σκοπούμενο. Ως την κρίσιμο ημερομηνία 31.12.2013, έχουμε καταθέσει περί τις 3.000 υπογραφές με 12 συνοδευτικές επιστολές.

Παρά τις ενδιάμεσες δυστοκίες, ευτυχήσαμε να δούμε τους κόπους μας ευοδούμενους. Το έργο, στις 27.12.2013, εντάχθηκε στο ΕΣΠΑ. Τέσσερις μόλις μέρες πριν τούτο εκπνεύσει! Χαιρετίσαμε την ένταξη, ταυτόχρονα όμως την χαρακτηρίσαμε «δώρο… άδωρο». Ατυχώς, έτσι απεδείχθη στην πράξη, αφού στις 31.12.2014 απεντάχθηκε από το ΕΣΠΑ. Έτσι συνεχίσαμε τον αγώνα μας συγκεντρώνοντας ξανά υπογραφές. Είχαμε καταθέσει άλλες 13 επιστολές στο Γραφείο του Πρωθυπουργού, όταν η εν δυνάμει επιτροπή μας, υπερβαίνει πια τα 4.000 μέλη.

Τελικά, Μάιος 2016, ο αρμόδιος Γεν. Γραμματέας του Υπουργείου Οικονομίας Παναγιώτης Κορκολής, τηλεφωνώντας στον γράφοντα το παρόν, δίδει την ευχάριστη είδηση: ότι με πολιτική απόφαση της Κυβέρνησης το έργο μας εντάσσεται στο Πρόγραμμα Δημοσίων Επενδύσεων. Τούτο επιβεβαιώνεται στη συνέχεια εγγράφως. Παραθέτω το κείμενο αυτούσιο, αφού έχει ξεχωριστή ιστορική σημασία:

        «Γενική Γραμματεία Δημοσίων Επενδύσεων & ΕΣΠΑ
2:54 μ.μ. / 13.05.2016
Σας ενημερώνουμε ότι σε συνάντηση που έλαβε χώρα την Πέμπτη 13/05/2013, μεταξύ του ΓΓΔΕ
- ΕΣΠΑ κ. Παναγιώτη Κορκολή και του Δημάρχου Λέσβου κ. Γαληνού, ανακοινώθηκε η συμφωνία
ένταξης του έργου κατασκευής του λιμένα Σιγρίου Λέσβου, μεταξύ του Υπουργείου Οικονομίας,
Ανάπτυξης και Τουρισμού και του Υπουργείου Υποδομών Μεταφορών και Δικτύων, στο Εθνικό
σκέλος του Προγράμματος Δημοσίων Επενδύσεων του ΥΠΟΜΕΔΙ.
Γραφείο Γενικού Γραμματέα Δημοσίων Επενδύσεων & ΕΣΠΑ
Υπουργείο Οικονομίας, Ανάπτυξης και Τουρισμού»

Ο παρεμβληθείς χρόνος, ~15 μηνών, ως την έναρξη των εργασιών στο Λιμάνι υπήρξε περίοδος υπερπήδησης διαφόρων εμποδίων, ουσίας και γραφειοκρατικών, αλλά και επικαιροποιήσεως της συμβάσεως εργολάβου-Πολιτείας του 2014. Θεσμικά αρμόδιοι συνέβαλαν σχετικώς.

Έτσι, έστω και με υστέρηση 105 χρόνων, η Ελληνική Πολιτεία δίδει πια στη Λέσβο τη Δυτική της Πύλη. Έργο ανάπτυξης και προοπτικής της υπανάπτυκτης χερσονήσου του Ορδύμνου αλλά και όλου του νησιού. Τούτο το μεγάλο πια συγκριτικό πλεονέκτημα, μαζί με τον υπό κατασκευήν οδικό άξονα Καλλονής - Σιγρίου, θα αποτελέσουν δίπολο προόδου και ευημερίας της Λέσβου.

Προσβλέπω με ιδιαίτερη λαχτάρα να βρεθώ μαζί με συναγωνιστές μου, συνεπιβάτες στο πλοίο, στην παρθενική έναρξη λειτουργίας της γραμμής «Αττική - Σίγρι». Αυτό θα είναι για μένα και όλη την επιτροπή αγώνα μια ξεχωριστή ημέρα ικανοποίησης. Ικανοποίηση απόλαυσης απ’ τη χαρά της δημιουργίας.
Πηγή: http://www.emprosnet.gr/apopseis/to-limani-mas-i-dytiki-pyli-tou-nisioy-mas-kataskevazetai

Σημειώσεις:
*Το παραπάνω δημοσίευμα μας έστειλε ο κ. Τάκης Ιορδάνης (takisiord@yahoo.gr) στις 12 Νοεμβρίου 2017 και το αναδημοσιεύουμε, μαζί με τα συγχαρητήριά μας στον ίδιο και σε όσους άλλους συνέβαλαν στην έναρξη ενός τόσο σημαντικού έργου για τη Λέσβο και τους Λέσβιους που ζουν μακριά από το Νησί.
  
**Ο Τάκης Χαραλ. Ιορδάνης (Ph.D.) είναι Πρόεδρος του Συνδέσμου Προβληματισμού & Παρέμβασης για την Ανάπτυξη της Λέσβου «Πιττακός ο Μυτιληναίος», τ. Διευθύνων Σύμβουλος της Ελληνικής Βιομηχανίας Όπλων και τ. Πρόεδρος του Πανελληνίου Συλλ. Μεταλλειολόγων Μηχανικών.