ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ ΔΩΔΕΚΑ ΗΜΕΡΩΝ ( ΠΡ-12-ΗΜ )
Σας προτείνω, μετά τις εξετάσεις του Ιουνίου και αφού ξεκουραστείτε ένα μήνα, να εφαρμόσετε το παρακάτω “Πρόγραμμα Δώδεκα Ημερών”.
Ι. Επιλογή κατάλληλων προς ανάγνωση βιβλίων από τη βιβλιοθήκη του σπιτιού σας ή τη σχολική δανειστική βιβλιοθήκη ή άλλη βιβλιοθήκη ή δανεισμό από φίλους ή αγορά από ένα βιβλιοπωλείο. Όσοι ή όσες έχετε Η/Υ μπορείτε να επισκεφτείτε ιστοσελίδες εκδοτικών οίκων και βιβλιοπωλείων και να διαλέξετε τα βιβλία που σας ενδιαφέρουν από καταλόγους τους (Προτείνω: “Ερευνητές - Στα ίχνη του Αχιλλέα”: http://www.erevnites.gr).
ΙΙ. Ανάγνωση των βιβλίων που επιλέξατε. Ένα βιβλίο την ημέρα, πρωί ή απόγευμα, σε ώρες συνεχόμενες. Διαβάζετε σε άνετη στάση, για να ξεκουράζεται ταυτόχρονα και το σώμα, που είναι ταλαιπωρημένο από τις πολλές ώρες στην τάξη και την εντατική άσκηση από το παιχνίδι με τη μπάλα. Φροντίστε να έχετε κοντά σας νερό, ένα πιατάκι με φρούτα ή χυμό φρούτων. Επίσης, έχετε κοντά σας πρόχειρο ένα μολύβι, για να σημειώσετε απαλά τα αποσπάσματα που σας αρέσουν και να τα γράψετε στο “ΑΝΘΟΛΟΓΙΟ” μετά. Μη διακόπτετε το διάβασμα συχνά.
1η ημέρα:
α. Πρωί: Επίσκεψη σε βιβλιοπωλείο και επιλογή βιβλίων. Διαλέξετε βιβλία κάθε είδους, όχι μόνο λογοτεχνικά. Κυρίως πρέπει να σας ενδιαφέρουν και να έχετε σκοπό να τα διαβάσετε οπωσδήποτε. Καλό είναι μεταξύ των βιβλίων να επιλέξετε και βιβλία, που αποσπάσματά τους υπάρχουν στο αναγνωστικό της επόμενης τάξης. Καλά βιβλιοπωλεία υπάρχουν στο κέντρο της Αθήνας, στις οδούς Ακαδημίας, Ιπποκράτους, Σόλωνος, Ασκληπιού, Γραβιάς και αλλού. Ωφέλιμο θα είναι να επισκεφθείτε ένα βιβλιοπωλείο, ακόμα κι αν δεν θέλετε ν’ αγοράσετε βιβλία. Αν μάλιστα πάτε με ένα φίλο ή μια φίλη σας, θα περάσετε ένα αξέχαστο πρωινό!
β. Απόγευμα: Κατάρτιση καταλόγου βιβλίων που θα διαβάσετε. Με μαύρα καλλιγραφικά γράμματα, γράφετε στην κορυφή κάθε φύλλου ενός εικοσάφυλλου τετραδίου τον/τη συγγραφέα, τον τίτλο του βιβλίου, τη χρονολογία, τον τόπο έκδοσης και τον εκδοτικό οίκο. Αφήνετε άγραφο το φύλλο, για να γράψετε μία σύντομη κριτική του βιβλίου, αφού το διαβάσετε πρώτα, ή ένα σύντομο χαρακτηρισμό (: «θαυμάσιο», «πολύ καλό», «καλό», «μέτριο», «ενδιαφέρον», «βαρετό», «αριστούργημα» κ.ά.). Τέλος, τοποθετείτε όλα τα βιβλία με σειρά στο γραφείο σας και στο κομοδίνο σας το πρώτο που θα διαβάσετε.
Την άλλη μέρα μπαίνετε στην κύρια φάση του «ΠΡ -12- ΗΜ». Μπορείτε να διαβάζετε το ίδιο βιβλίο ταυτόχρονα με ένα φίλο ή μία φίλη σας, να συναγωνιστείτε χρονομετρώντας τον εαυτό σας και να ανταλλάξετε έπειτα τις εντυπώσεις σας. Θα διασκεδάσετε και θα κερδίσετε διπλά, καλλιεργώντας νου και φιλία.
2η ημέρα: Ανάγνωση 1ου βιβλίου (σύμφωνα με τις παραπάνω οδηγίες).
Όταν τελειώσετε την ανάγνωση του πρώτου βιβλίου: α) Αντιγράφετε τα αποσπάσματα στο «ΑΝΘΟΛΟΓΙΟ» (σβήνετε τις σημειώσεις). β) Γράφετε μια σύντομη κριτική ή περίληψη ή κύρια ιδέα ή ένα μονολεκτικό χαρακτηρισμό του βιβλίου στο πρώτο φύλλο του εικοσάφυλλου τετραδίου. γ) Τοποθετείτε το βιβλίο που διαβάσατε πλάι στο σωρό των άλλων ή κάτω-κάτω. δ) Μιλάτε στους γονείς ή στα αδέλφια ή στους φίλους σας για το βιβλίο. ε) Δανείζετε το βιβλίο σε κάποιο φίλο σας.
3η ημέρα: Ανάγνωση 2ου βιβλίου (όμοια με τη 2η ημέρα).
4η - 11η ημέρα: Ανάγνωση 3ου – 4ου – 5ου – 6ου – 7ου – 8ου – 9ου – 10ου βιβλίων (Μπορείτε να παρατείνετε όσες μέρες επιθυμείτε το διάβασμα, για καλύτερα αποτελέσματα, αρκεί να μη γίνει αυτό αφορμή να παραμελήσετε τις άλλες σας υποχρεώσεις και δραστηριότητες. Κυρίως να μην αμελείτε να βοηθάτε στις δουλειές του σπιτιού καθημερινά, αγόρια και κορίτσια. Αν πάλι βαριέστε, διαβάστε λιγότερα βιβλία ή διηγήματα αντί για βιβλία).
ΙΙΙ. Επέκταση και κριτική αξιολόγηση - 12η ημέρα (πρωί):
α) Παίρνετε στα χέρια σας ένα-ένα όλα τα βιβλία που διαβάσατε και προσπαθείτε να φέρετε στο νου σας την υπόθεση, τα ονόματα των ηρώων και τις κυριότερες ιδέες που προβάλλει ο/η συγγραφέας. Ξεχωρίζετε τη βασική ιδέα και τη γράφετε στο αντίστοιχο φύλλο του τετραδίου. β) Αν δεν έχετε αντιγράψει τα επιλεγμένα αποσπάσματα των βιβλίων στο «ΑΝΘΟΛΟΓΙΟ», μπορείτε να τα αντιγράψετε όλα μαζί, βάζοντας πλαγιότιτλους. Αυτή η μικρή συλλογή θα είναι ένα καλό βοήθημα για τα μαθήματά σας. γ) Τακτοποιείτε στη βιβλιοθήκη σας τα βιβλία ή τα επιστρέφετε στο πρόσωπο ή τη βιβλιοθήκη, απ’ όπου τα έχετε δανειστεί. Ποτέ μην παραλείπετε να επιστρέψετε σύντομα και σε καλή κατάσταση το βιβλίο που έχετε δανειστεί. Είναι θέμα τιμής. δ) Ακόμα, μπορείτε να συστήσετε σε γονείς, αδέλφια και φίλους να διαβάσουν τα βιβλία που σας άρεσαν περισσότερο. Σ’ αυτή την περίπτωση, μην παραλείψετε να συζητήσετε και ν’ ανταλλάξετε απόψεις για το βιβλίο, σε μια βόλτα ή στο σπίτι. Έτσι το κέρδος θα είναι μεγαλύτερο κι εσείς θα γίνετε ένας μικρός βιβλιοκριτής!
ΙV. Aποτελέσματα του «Προγράμματος Δώδεκα Ημερών»:
Έχετε διαβάσει δέκα βιβλία. Είσαστε δέκα φορές πλουσιότεροι ψυχικά και πνευματικά. Γιατί τα αποτελέσματα του «ΠΡ -12- ΗΜ» είναι ορατά και πάντα θ ε τ ι κ ά, άμεσα και μακροπρόθεσμα: εμπλουτισμός γνώσεων και ιδεών, ψυχική ευχαρίστηση και ωφέλεια, πλουσιότερο λεξιλόγιο, καλύτερη και μονιμότερη κατανόηση του γραπτού λόγου, ξεκούραση, εξάσκηση στην ανθολόγηση και αποδελτίωση, άσκηση στην κριτική της λογοτεχνίας, έγκαιρη προετοιμασία για την επόμενη τάξη (βιβλία = “σχολικές βιταμίνες”), ευκαιρία για προβληματισμό και ανταλλαγή σκέψεων με φίλους, εθισμός στο διάβασμα, θωράκιση οργανισμού ενάντια σε ύπουλες ασθένειες ― το διάβασμα, κατά τους επιστήμονες, προστατεύει από τη νόσο Αλτσχάϊμερ και την άνοια ― και πολλά άλλα, όλα θετικά. Αρκεί βέβαια να επιλέξετε καλά βιβλία και να ολοκληρώσετε το «ΠΡ -12- ΗΜ». Τότε θα έχετε ήδη αποκτήσει έναν ακόμα καλό και πιστό φίλο: το βιβλίο.
Συνεχίστε να διαβάζετε…
V. Βιβλία που σας προτείνω, για να διαλέξετε… (σχετικά με σχολικά βιβλία Α΄- Β΄- Γ΄ Γυμνασίου):
1. Αλεξίου Έλλης «Προσοχή συνάνθρωποι» (Β)*, Εκδόσεις «Καστανιώτης».
2. Βαρελά Αγγελικής «Καλημέρα, Ελπίδα» (Α), Εκδόσεις «Πατάκης».
3. Βενέζη Ηλία «Αιολική Γη», «Άνεμοι» (A), «Γαλήνη» (Β), Εκδόσεις “Εστία”.
4. Βιζυηνού Γεωργίου «Νεοελληνικά Διηγήματα» (Γ), Εκδόσεις «Ερμής».
5. Βλαχογιάννη Γιάννη «Μεγάλα Χρόνια» (A), Εκδόσεις «Εστία».
6. Δικαίου Ελένης «Μου μαθαίνετε να χαμογελάω, σας παρακαλώ;», Εκδόσεις «Πατάκης».
7. Θεοτοκά Γιώργου «Λεωνής» (Α), Εκδόσεις «Εστία».
8. Ιορδανίδου Μαρίας «Η αυλή μας» (Α+Β), Εκδόσεις «Εστία».
9. Καβάφη Κωνσταντίνου «Ποιήματα» (Γ), Εκδόσεις «Ίκαρος».
10. Καζαντζάκη Νίκου «Αναφορά στο Γκρέκο» (Α+Β), «Τα παλάτια της Κνωσσού», Εκδόσεις «Ελένης Καζαντζάκη».
11. Καλβίνο Ίταλο «Μαρκοβάλντο ή Οι εποχές στην πόλη» (Α), μτφρ. Έφη Καλλιφατίδη, Εκδόσεις «Καστανιώτης».
12. Καλιότσου Παντελή «Η μύγα» (Α), Εκδόσεις «Πατάκης».
13. Καρκαβίτσα Ανδρέα «Ο Ζητιάνος» (Γ), Εκδόσεις «Εστία».
14. Λασκαράτου Ανδρέα «Ιδού ο άνθρωπος» (Γ), Εκδόσεις «Ερμής».
15. Μαγκλή Γιάννη «Δεν υπάρχουν αμαρτωλοί» (Β), Εκδόσεις «Δωρικός».
16. Μάρρα Ειρήνης «Η τριλογία του δίφραγκου» (Α), Εκδόσεις «Ελληνικά Γράμματα».
17. Μέγα Γεωργίου «Ελληνικά Παραμύθια», τόμοι Α και Β (A), Εκδόσεις «Εστία».
18. Μόρρις Εντίτα «Τα λουλούδια της Χιροσίμα» (Β), μτφρ. Ν. Βρεττάκου, Εκδ. «Θεμέλιο».
19. Μυριβήλη Στρατή «Η Παναγιά η Γοργόνα» (Α), Εκδόσεις «Εστία».
20. Ντίκενς Καρόλου «Χριστουγεννιάτικη ιστορία» (Α), μτφρ. Μαίρη Κιτσικοπούλου, Εκδ. «Καστανιώτης».
21. Ουάιλντ Όσκαρ «Εννέα μαγικά παραμύθια» (Α), μτφρ. Ρένα Χατχούτ, Εκδόσεις «Γράμματα».
22. Παπακώστα Δ. (επιμ.-ανθολ.), «Άνθρωποι και ζώα στη νεοελληνική πεζογραφία» (Α), Εκδ. «Ωκεανίδα».
23. Πυλιώτου Μαρίας «Λεώνη» (Α), Εκδόσεις «Πατάκης».
24. Σακελλαρίου Χάρη «Ανθολογία ελληνικού παιδικού διηγήματος» (Α), Εκδ. «Άγκυρα».
25. Σαμαράκη Αντώνη «Ζητείται ελπίς» (Γ), Εκδόσεις «Ελευθερουδάκης».
26. Σαράντη Γαλάτειας «Πασχαλιές», «Στη συκαμιά από κάτω», Εκδόσεις «Εστία».
27. Σαιντ-Εξυπερύ Αντουάν «Ο μικρός πρίγκιπας» (Β), Εκδ. «Ηριδανός».
28. Σαρή Ζωρζ «Ε.Π.» (Β), Εκδόσεις «Πατάκης».
29. Sepúlveda Louis «Η ιστορία του γάτου που έμαθε σ’ ένα γλάρο να πετάει» (Α), μτφρ. Αχ. Κυριακίδης, Εκδόσεις «Opera».
30. Σωτηρίου Διδώς «Ματωμένα χώματα» (Β), «Οι νεκροί περιμένουν» (A), Εκδ. «Κέδρος».
31. Τολστόι Λέοντος «Διηγήματα, μύθοι και παραμύθια» (A), μτφρ. Π. Ανταίος, Εκδόσεις «Ωκεανίδα».
32. Τσέχωφ Άντον «Διηγήματα» (Α), μτφρ. Κυριάκος Σιμόπουλος, Εκδ. «Θεμέλιο» και «Η αγάπη και άλλα 32 διηγήματα» (Γ), μτφρ. Β. Ντινόπουλος, Εκδόσεις «Εστία».
33. Φακίνου Ευγενίας «Αστραδενή» (Α), «Η Κωνσταντίνα και οι αράχνες της», «Κέδρος».
34. Φρανκ Άννας «Το ημερολόγιο της Άννας Φρανκ» (Β), Εκδόσεις «Μίνωας».
35. Χάρη Πέτρου «Μακρινός κόσμος» (Α), Εκδόσεις «Εστία».
36. Χατζή Δημήτρη «Το διπλό βιβλίο» (Β+Γ), Εκδόσεις «Το Ροδακιό».
37. Χρηστοβασίλη Χρήστου «Διηγήματα του μικρού σκολειού», Εκδόσεις «Ζήτρος».
38. Ψαραύτη Λίτσας «Η εκδίκηση των μανιταριών» (Α), Εκδόσεις «Άγκυρα».
39. Αισώπου «Μύθοι» (αρχαίο κείμενο+μετάφραση), Εκδόσεις «Βιβλιοθήκη των Ελλήνων».
40. Ομήρου «Οδύσσεια» (Α), «Ελληνική Μυθολογία» Ρισπέν ή Κακριδή.
41. Ομήρου «Ιλιάδα» (Β), «Ελληνική Μυθολογία» Ρισπέν ή Κακριδή.
42. Από Η/Υ: Αχιλλέας - Πάτροκλος, Μενέλαος - Ελένη - Πάρης, Έκτωρ - Ανδρομάχη, Πρίαμος - Εκάβη, Νέστωρ, Διομήδης, Οδυσσέας, Αίας ο Τελαμώνιος, Τεύκρος, Αγαμέμνων, Κλυταιμνήστρα, Ιφιγένεια, Κασσάνδρα κ.ά. (Β).
43. Φλασελιέρ Ρόμπερτ «Δημόσιος και Ιδιωτικός βίος στην αρχαία Ελλάδα» (Α-Β-Γ), Εκδ. «Παπαδήμας».
* Η ένδειξη με μαύρα (Α), (Β), (Γ) δηλώνει με ποια τάξη του Γυμνασίου είναι σχετικό το βιβλίο. Προτιμάτε βιβλία που αποσπάσματά τους περιέχονται στο σχολικό βιβλίο Νεοελληνικής Λογοτεχνίας της τάξης που θα φοιτήσετε, γιατί το κέρδος θα είναι διπλό. Τυπώσετε και πάρετε μαζί σας στο βιβλιοπωλείο τον παραπάνω κατάλογο βιβλίων, που ανθολογούνται στα τρία σχολικά βιβλία του Γυμνασίου. Επίσης, μπορείτε να αγοράσετε μερικά από αυτά τα βιβλία και να τα δωρίσετε.
Και κάτι που έχουμε ξαναγράψει: “Καλός μαθητής είναι αυτός που διαβάζει εξωσχολικά βιβλία”.
«Καλό Καλοκαίρι» και «Καλό Διάβασμα»
~ Μ.Β. ~