Κυριακή 21 Απριλίου 2013

ΑΡΧΑΙΑ - ΔΕΙΓΜΑ ΔΙΑΓΩΝΙΣΜΑΤΟΣ Α΄ ΓΥΜΝΑΣΙΟΥ

…. ΓΥΜΝΑΣΙΟ ……..…………….……   ΚΑΛΗ ΕΠΙΤΥΧΙΑ   ………....….....…..…  ΣΧΟΛΙΚΟ ΕΤΟΣ: 2012 - 2013


ΓΡΑΠΤΕΣ ΠΡΟΑΓΩΓΙΚΕΣ ΕΞΕΤΑΣΕΙΣ
ΠΕΡΙΟΔΟΥ ΜΑΪΟΥ - ΙΟΥΝΙΟΥ 2013
ΤΑΞΗ: Α΄ ΓΥΜΝΑΣΙΟΥ
ΜΑΘΗΜΑ: ΑΡΧΑΙΑ ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΓΛΩΣΣΑ




Α. ΚΕΙΜΕΝΟ: ΕΝΟΤΗΤΑ 6η Α΄ ΑΙΣΩΠΟΥ ΜΥΘΟΣ (σελ. 44)

«Η ΟΜΟΡΦΙΑ ΔΕΝ ΕΙΝΑΙ ΤΟ ΠΑΝ»

Ἔλαφος εὐμεγέθης διψῶν ὥρᾳ θέρους παραγίγνεται ἐπί τινα πηγὴν διαυγῆ καὶ βαθεῖαν καὶ πιὼν ὅσον ἤθελεν προσεῖχεν τῇ τοῦ σώματος ἰδέᾳ. Καὶ μάλιστα μὲν ἐπῄνει τὴν φύσιν τῶν κεράτων ὡς κόσμος εἴη παντὶ τῷ σώματι. Ἔψεγεν δὲ τὴν τῶν σκελῶν λεπτότητα ὡς οὐχ οἵων τε ὄντων φέρειν πᾶν τὸ βάρος. Ἐν ᾧ δὲ πρὸς τούτοις ἦν, αἰφνιδίως ἀκούεται ὑλακή τε κυνῶν καὶ κυνηγέται πλησίον. Ὁ δὲ ὥρμα πρὸς φυγὴν καὶ μέχρις ὅπου διὰ πεδίου ἐποιεῖτο τὸν δρόμον, ἐσῴζετο ὑπὸ τῆς ὠκύτητος τῶν σκελῶν. Ἐπεὶ δὲ εἰς πυκνὴν καὶ δασεῖαν ὕλην ἐνέπεσεν, ἐμπλακέντων αὐτῷ τῶν κεράτων ἑάλω, πείρᾳ μαθὼν ὅτι ἄρα ἄδικος ἦν τῶν ἰδίων κριτὴς, ψέγων μὲν τὰ σῴζοντα, ἐπαινῶν δὲ τὰ προδόντα αὑτόν.

Αἰσώπου «Μῦθοι»

………………………………………………………………………………………………………………………………………………........

Β. ΕΡΩΤΗΣΕΙΣ:
 1. ΠΕΡΙΕΧΟΜΕΝΟ ΚΕΙΜΕΝΟΥ:
    α) Πώς έκρινε την εμφάνισή του το ελάφι, κοιτάζοντας την εικόνα του στο νερό, για ποιο χαρακτηριστικό του καμάρωνε, ποιο θεωρούσε ελάττωμά του και γιατί; (4 μονάδες)    

    β) Τι μας διδάσκει ο μύθος; Με ποιο περιστατικό μας οδηγεί ο Αίσωπος στο να εξαγάγουμε το δίδαγμα αυτού του μύθου; (4 μονάδες)

2. ΛΕΞΙΛΟΓΙΚΑ - ΣΗΜΑΣΙΟΛΟΓΙΚΑ
    α) Να σχηματίσετε δύο προτάσεις, χρησιμοποιώντας τις παρακάτω λέξεις (2,5 μονάδες):
               • οινοποσία 
                πόσιμος  

    β) Να αντιγράψετε τον πίνακα και να εντάξετε τα παρακάτω παράγωγα ουσιαστικά στην κατάλληλη στήλη, ανάλογα με τη σημασία τους (2,5 μονάδες):
φύσιςκυνηγέτηςφυγὴγραμμὴψεῦδοςἵδρυμαγραφεὺςπαλαίστρα,  πότισμαποτήριονκλητὴρβάθρονδουλεία, (τὰ) κόμιστρα, κατάποσις, ὁρμητήριον, τροφὸς, γραφὶς, μήνυμα, διαφθορὰ. 
                 
Πρόσωπο που
ενεργεί
Ενέργεια/Πάθος/
Κατάσταση
Αποτέλεσμα
ενέργειας
Τόπος
Όργανο
ή Μέσο

3. ΣΥΝΤΑΚΤΙΚΟ:
   Στις παρακάτω προτάσεις να χαρακτηρίσετε συντακτικά τις υπογραμμισμένες λέξεις (2 μονάδες):
   • Αἰφνιδίως ἀκούεται λακ κυνῶν.
   • Ἔλαφος ἔψεγε τν λεπτότητα τῶν σκελῶν.
   • Οὗτος ἦν ἄδικος κριτς τῶν ἰδίων.
   • Δικαιοσύνη ὑψίστη ἀρετὴ ἐστίν.
   
4. ΓΡΑΜΜΑΤΙΚΗ:
   α) Να μεταφέρετε τις παρακάτω λέξεις από τον ενικό στον πληθυντικό αριθμό, στην ίδια πτώση και στο ίδιο γένος, στην αρχαία ελληνική γλώσσα (2,5 μονάδες):

  ΕΝΙΚΟΣ ΑΡΙΘΜΟΣ
  ΠΛΗΘΥΝΤΙΚΟΣ ΑΡΙΘΜΟΣ
  • ἡ ἔλαφος

  •
  • τὴν πηγὴν

  •
  • τοῦ πεδίου

  •
  • κριτὴς

  •
  • τῆς ἰδέας
  •
   
    β) Να συμπληρώσετε τα κενά των παρακάτω προτάσεων, βάζοντας τον κατάλληλο τύπο των ρημάτων της ενεργητικής φωνής της αρχαίας ελληνικής, που είναι στην παρένθεση (2,5 μονάδες):

• Ξέρξης ἐπὶ τὴν Ἑλλάδα . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .  (ἐκστρατεύω, Ἀόριστος Ὁριστικῆς).

• ‘Υμεῖς παιδία . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . (εἰμὶ, Ἐνεστὼς Ὁριστικῆς).

• Οἱ Λακεδαιμόνιοι πόλεμον τοῖς Ἀθηναίοις . . . . . . . . . . . . . . . (
κηρύττω, Παρακείμενος Ὁριστικῆς).

• Ἀκρίδες ἐπὶ τὰ σπαρτὰ πολλάκις . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .  (
ἐμπίπτω, Παρατατικὸς).

• Ὦ Πυθία, σὺ τὸν Σωκράτην πάντων σοφώτατον . . . . . . . . . . . . . . . . . (
ὀνομάζω, Ἀόριστος Ὁριστικῆς).


 Σημείωση: Να απαντήσετε σε 
όλα τα ερωτήματα με προσοχή και επιμέλεια, στην κόλλα που σας έχει δοθεί. Διάρκεια εξέτασης: 2 ώρες.

Αθήνα, 4 Ιουνίου 2013

   Ο Διευθυντής                                                                                   Οι Εισηγήτριες

  
@@@
  
• Τεστ παρατηρητικότητας για μαθητές και μη: Αρσενικό ή θηλυκό ήταν το ελάφι;

16 σχόλια :

  1. Πολύ καλή και ουσιαστική η βοήθειά σου!!!
    Πράγματι μου προκαλείτε αισιοδοξία όταν βλέπω Δημόσιους Λειτουργούς να στέκουν όρθιοι και να προσφέρουν, παρά τις δυσκολίες των καιρών μας, την υποβάθμιση των οικονομικών όλων και τη προσπάθεια της ψυχικής και πνευματικής υποδούλωσης των Ελλήνων απο τους "φίλους" μας!!!

    Χριστόφορος Χατζηχριστοφόρου

    γονέας

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  2. Ευχαριστώ για τα καλά σας λόγια. Πιστεύω στην αξία της μόρφωσης κι ενδιαφέρομαι για τους ανθρώπους, χωρίς να ζητώ αντάλλαγμα... Υπάρχουν πολλοί στην Ελλάδα που κάνουν το ίδιο με μένα. Ίσως να είστε κι εσείς ένας απ' αυτούς στον τομέα σας... Εύχομαι "Καλή Επιτυχία" στο παιδί σας.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  3. σας ευχαριστω πολυ δεν ξερετε ποσο δυσκολο μου ηταν να το φαντασω ετσι το διαγωνισμα

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  4. δεν επεσε ακριβως ετσι αλλα δεν ξερετε ποσο με ευκοληνε πραγματικα φανταζομαι πως τα πηγα πολυ καλα και χαρη σε εσας μπορεσα να τα παω τοσο καλα

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  5. Καλο, μου φανηκε χρησιμο! Ομως στην ασκηση 4,(β) λετε να χρησιμοποιησουμε Παρακειμενο , χρονο που δεν τον εχουμε μαθει ακομα και επισης η ενοτητα 6 δεν περιεχει κανονες με χρονους.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Αθηνά, γεια σου.
      Αν κοιτάξεις στο πάνω μέρος μέσα στο πλαίσιο, θα δεις ότι είναι δείγμα διαγωνίσματος για τις τελικές εξετάσεις του σχολικού έτους και θα λυθεί η απορία σου γιατί η άσκηση 4β ζητά Παρακείμενο. Μέχρι το τέλος του σχολικού έτους θα διδαχτείς και τον Παρακείμενο.
      Αν όμως θέλεις να διαβάσεις πώς κλίνονται όλοι οι χρόνοι των ρημάτων, κοίταξε στις παρακάτω ενότητες του βιβλίου σου ή άνοιξε το σχολικό βιβλίο σου «Γραμματική της Αρχαίας Ελληνικής Γλώσσας». Τους αρχικούς χρόνους του ρήματος "κηρύττω" θα τους βρεις σε άλλη ανάρτησή μου (α/α 30) στο: http://paleochori-lesvos.blogspot.gr/search/label/%CE%A3%CE%A7%CE%9F%CE%9B%CE%99%CE%9A%CE%91%20-%20%CE%91%CE%A1%CE%A7%CE%91%CE%99%CE%91%20%CE%95%CE%9B%CE%9B%CE%97%CE%9D%CE%99%CE%9A%CE%97%20%CE%93%CE%9B%CE%A9%CE%A3%CE%A3%CE%91. Μετάφραση κειμένου ενότητας 6 στο: http://paleochori-lesvos.blogspot.gr/2013/10/6.html.
      Σου εύχομαι "Καλή Πρόοδο". Μ.Β.

      Διαγραφή
  6. στην ασκηση 2 στισ εξετασεισ μπορουμε να αλλαξουμε το γενος της λεξης δηλαδη δεν βρηκα πουθενα προταση με την λεξη ποσιμος(στο γενος αρσενικο)!!!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  7. Γιάννη, απάντηση και στα τρία μηνύματά σου:1) Παρόμοια θέματα, ανάλογα με όσα σας έχουν διδάξει οι φιλόλογοι της Α΄τάξης του Γυμνασίου σου. Η σειρά που ορίζεται με τα κεφαλαία είναι υποχρεωτική (περιεχόμενο-λεξιλογικά-συντακτικό-γραμματική) και φυσικά οι μονάδες βαθμολόγησης. 2) Στις λεξιλογικές ασκήσεις, αν δοθεί επίθετο, δίνεται στο αρσενικό γένος συνήθως, αλλά μπορείς να κάνεις πρόταση που να περιέχει το επίθετο σε όποιο γένος, πτώση και αριθμό θέλεις. Πάντα όμως να ρωτάς τον/την φιλόλογό σου, αν έχεις απορίες μετά την εκφώνηση των θεμάτων. 3) Η λέξη "πόσιμος" μπορεί να χρησιμοποιηθεί και σε αρσενικό, αν διαλέξεις ένα αρσενικό που να δηλώνει υγρό κατάλληλο να το πιούμε π.χ. Ο χυμός από επεξεργασμένη αλόη είναι πόσιμος. 4) Να χρησιμοποιήσεις την 4η σελίδα της κόλλας σου ως πρόχειρο και να πάρεις μαζί σου μολύβι, γόμα και χάρακα για υπογραμμίσεις. ΚΑΛΗ ΕΠΙΤΥΧΙΑ σε σένα και σ' όλα τα παιδιά που δίνετε αγώνα για μόρφωση.Μ.Β.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  8. Απαντήσεις
    1. Για να απαντήσεις σωστά και με επιμέλεια σε όλες τις παραπάνω ερωτήσεις, χρειάζεται πάνω από 1.30΄ ώρα. Πρέπει να αντιγράψεις στην κόλλα που θα σου δώσουν τις προτάσεις και τους πίνακες και να συμπληρώσεις τα κενά, εκτός κι αν σας δώσει διαφορετικές οδηγίες ο/η φιλόλογός σας. ΚΑΛΗ ΕΠΙΤΥΧΙΑ σε ΟΛΑ!

      Διαγραφή
  9. πολυ χρησιμο, ειναι μια πολυ καλη επαναληψη μετα το πολυ διαβασμα για να ελεγξουμε ποσο καλα τα εχουμε παει!Αυριο γραφουμε πρωτο μαθημα αρχαια και ειχα ψιλοπανικοβληθει αλλα τωρα εχω κανει μια πολυ εξασκηση και το αγχος μου εφυγε

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Κωνσταντίνα, χάρηκα που σε βοήθησα να ξεπεράσεις το άγχος σου. Να βάζεις όμως τόνους στις λέξεις, γιατί θα χάσεις βαθμό για τα ορθογραφικά λάθη... Σου εύχομαι ΚΑΛΗ ΕΠΙΤΥΧΙΑ στα Αρχαία Ελληνικά και σε ΟΛΑ τα άλλα μαθήματά σου. Μ.Β.

      Διαγραφή